Recension – Deathloop

Deathloop_01Tänk dig att du är fast i en tidsloop där du är tvungen att ständigt vakna upp med en fruktansvärd baksmälla på en strand, på en ö där bokstavligen alla vill se dig död. Du kan spela det snabbt och actionladdat eller tyst och dödligt. Vapnen varierar och krafterna som huvudkaraktären Colt kan samla på sig kan förändra hur du antar spelet ganska rejält och det bästa är att du själv får välja din spelstil! Arkane Studios, kända för bland andra Dishonored-serien har tagit alla de bästa bitarna från sina senaste spel och putsat upp dem i Deathloop som satte sina klor i mig från de första minuterna och släpper inte förrän många timmar in! 

Colt vaknar som sagt upp på en strand på ön Blackreef där han sakta går från total minnesförlust till att gradvis låsa upp gamla minnen med hjälp av information och meddelanden från sitt forna jag. Det visar sig att alla på ön ser Colt som en förrädare till deras sätt att leva och till ”loopen” som alla är medvetna om: om man dör så vaknar man igen på morgonen samma dag, likaså om man överlever hela dagen och somnar på natten. Det visar sig att ön leds av åtta ”Visionärer” som alla vet att Colt vaknar varje morgon och tvekar inte att påminna hela ön om att han bör attackeras så fort han syns till. För att kasta lite bränsle på denna eld så blir du även upprepat verbalt misshandlad av Julianna, en Visionär som verkar ha siktet totalt inställt på dig, över en komradio från stunden du vaknar tills du dör, vid upprepade tillfällen. Julianna tar inga pauser i sina verbala (eller fysiska) attacker mot dig under spelets gång och jargongen är guld värd. 

Julianna kan alltså jaga dig under dagens gång och dessa moment kallas så fint för Julianna Invasions då alla flyktvägar stängs av under en tid, tills du finner en radio som du kan pilla med för att öppna flyktvägarna igen. Du kan ju såklart också försöka besegra henne för chans på hennes olika krafter och vapen med, men hon bjuder oftast på en utmaning! Som grädde på moset så kan spelets multiplayer aktiveras som Julianna Invasions, då en spelare tar kontroll över Julianna med en egen loadout och med mål att döda Colt. Detta är ett eget spelläge som låses upp en bit in i spelet och jag måste verkligen råda att spela det när du har kommit en bra bit in i spelets handling, för risken är att konversationer som äger rum i spelet inte alltid synkas med hur långt du som spelar Julianna har kommit och kan därför spoila vissa element av berättelsen. 

Med det sagt så har nog inget stressat och frustrerat mig så mycket som när Julianna invaderar mitt spel, särskilt när jag har börjat få lite framgång och ledtrådar på de olika visionärerna som jag ska ha ihjäl. Det är dock en positiv stress och frustration, för adrenalinet spikar och en kanske ganska långsam och smygande spelomgång blir genast mycket hetsigare och jag blir tvungen att ändra min spelstil och kanske mina vapen för att anpassa mig till hur Julianna tar sig an mig. 

Deathloop_02

Frustration över att dö i Deathloop finns där, framförallt i början när det känns som om man inte har någonting på sig och förlorar det lilla man har lyckats samla. Den känslan gå över ganska fort! Mitt smygande byttes snabbt ut mot ett ordentligt gung-ho med granater och knee-slides mot fienderna som föll en efter en i hetsiga eldstrider. Det fanns såklart stunder när stealth var att föredra men rädslan för att en eldstrid skulle bryta ut var så gott som bortblåst. Att hacka turrets för att lägga en fälla för fiender eller minera flera dörrar med minor var en spelstil som jag fastnade för och kunde ibland ställa mig helt öppet, skjuta ett par skott mot en fiende för att få deras uppmärksamhet för att sedan dra mig tillbaka till ett förberett dödsrum. Deathloop ger dig verktygen och säger åt dig att experimentera och leka, det finns inget rätt eller fel sätt att spela och i värsta fall så dör du och då får du loopa om. Big deal liksom. Informationen som Colt får på vägen sparas alltid och efter en död så kan man komma på nya eller effektivare sätt att samla på sig specifika vapen eller krafter igen om man har förlorat dem. 

Kontrollen är fantastisk i Deathloop och Playstation 5’s DualSense vibrerar unikt för samtliga vapen vilket ger en härlig känsla när jag byter mellan dem. Colt är snabb och stark vilket man känner av snabbt och till en början kan det nästan kännas lite för snabbt, men med flera timmar inklockade så kan man göra fantastiska manövrar på de olika banorna. Dialogerna är som tidigare nämnt fantastiska och jag har skrattat högt flera gånger och pausar alltid det jag håller på med för att lyssna på banter eller inspelade band med information mellan karaktärerna. Grafiken är också vacker när jag undersöker Blackreef och även den digitala maten som står här och var (hamburgarna ser ju hur goda ut som helst!) men fienderna, förutom Visionärerna, ser dock väldigt tråkiga ut då de är relativt enfärgade med masker på sig. De är lättare att urskilja men det hade gett mig mycket mer om fienderna hade lite mer unika egenskaper, rent utseendemässigt. 

Deathloop_03

Deathloop är ett fantastiskt spel och ett av de roligaste shooters jag har spelat på riktigt länge. Jag gillar verkligen att Arkane Studios har tagit det som var så bra med Dishonored och låter mig som spelare fritt få välja och leka med verktygen som jag får utan att bestraffa mig för att spela på ”fel” sätt. Känslan att dö är bara ett hinder och inte ett game over i samma bemärkelse så jag oftast lär mig nåt nytt eller bara hoppar rakt in igen för att göra det bättre denna gången. Undvik bara att spela som Julianna för tidigt så du inte får berättelsen spoilad via dialog för tidigt, annars är det en fröjd att göra när man har kommit tillräckligt långt för att göra sig av med lite skjut glädje och för att jäklas lite med dina vänner eller andra spelare! 

Största +
Julianna och Colts banter
Vapen och krafter är roliga att variera
Du kan påverka miljön genom olika val

Största –
Frustration att dö till en början
De vanliga fienderna är lite tråkiga
Ibland svårt att avgöra varifrån man blir skjuten

 

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *