Recension – Tales of Arise

Den som känner mig personligen vet att Tales of-serien är en av mina absoluta favoriter när det kommer till japanska rollspel. När Tales of Arise först presenterades visade det sig att serien tagit en något annorlunda inriktning som gjorde mig djupt oroad, det visade sig dock snabbt att oron var helt obefogad. Läs vidare för ett utförligt test av en av årets hetaste titlar!

Arise - 1
När jag träffade dåvarande producenten Hideo Baba vid hans besök i Sverige för 8 år sedan så var det en djupt ödmjuk och trevlig person jag stod öga mot öga med. Han berättade öppenhjärtigt om sin passion för spelserien i allmänhet och japanska rollspel i synnerhet. En av hans stora drömmar var att skapa ett nytt Tales of-spel med en betydligt mer öppen och sammanhängande värld än vad som var möjligt tidigare.

Hideo Baba är inte längre producent och har lämnat Bandai Namco sedan några år tillbaks tråkigt nog men när jag spelar Tales of Arise så känns det som att man haft Babas vision i åtanke när man utformade spelet. Världen är inte bara större än i tidigare titlar utan den hänger också ihop på ett helt annat sätt. Det känns inte längre som att man rör sig genom löst sammanfogande områden utan det känns mer som en helhet.

Arise - 2
Budgeten är självklart större i Tales of Arise och det märks inte minst rent grafiskt då spelet är löjligt läckert, jag spelade Xbox Series X-versionen och detta är utan några som helst tvivel det mest tekniskt imponerande japanska rollspel jag någonsin spelat. Karaktärernas ansiktsuttyck och den allmänna detaljrikedomen är fantastisk och det märks att Tales of Arise är ett spel som är proppfullt av skaparglädje.

Berättelsen handlar om Alphen, en ung man som under spelets första timmar lever som slav under namnet Iron Mask. Namnet syftar så klart på den järnmask som täcker hans ansikte och som han tvingas bära mot sin vilja. Det dröjer dock inte länge innan han träffar på den mystiska kvinnan Shionne som är på flykt undan det hänsynslösa imperiets soldater.

Alphen går snart med i den lokala motståndsrörelsen och nu är han del av en smärre revolution vars syfte är att störta de fyra kejsardömenas ledare och ge makten tillbaka till folket. Det är väldigt tydligt redan från start att Tales of Arise är ett betydligt mörkare spel än tidigare delar. Allvarliga ämnen så som rasism, slaveri och att stå maktlös när det kommer till att kunna påverka sin tillvaro tas upp redan under de inledande timmarna.

Arise - 4
Trots det allvarliga temat i spelet så finns det också så otroligt mycket hjärta och även en hel del humor och det beror på de fenomenalt välgjorda karaktärerna som man fattar tycke för omedelbart. Jag skulle gå så långt som att påstå att ensemblen i Tales of Arise är bland seriens bästa någonsin.

I början av spelet är det bara Alphen och Shionne mot resten av världen men snart slår du även följe med den kaxiga Law, soldaten Kisara, magikern Rinwell och aristokraten Dohalim. Samtliga av dessa skapar en form av samspel mellan varandra som är ovanligt i den här typen av spel. De kompletterar helt enkelt varandra oavsett om det gäller käbbel runt lägerelden kring vilken mat man väljer att tillaga eller deras förmågor under spelets många strider.

Striderna är den här gången betydligt mer fokuserade på action än i de tidigare spelen och den främsta inspirationskällan sägs vara Tales of Graces, det spel i serien vars strider varit mest populära hos spelarna. Till en början kan du ha tre stycken mark- respektive luftförmågor utrustade samtidigt och en bit in i spelet dubbleras dessa. Striderna är trots snabbheten väldigt taktiska och att kunna ”tagga” in dina kompanjoner för specialattacker är ruskigt roligt. Om en fiende exempelvis håller på att frammana en besvärjelse så kan du ta in Rinwell varpå hon snor besvärjelsen från fienden och använder den emot dom. Dohalims förmåga är att han kan låsa fast snabbare fiender i marken med hjälp av rötter som han trollar fram, detta är extra bra mot exempelvis argsinta vildsvin.

Arise - 3
Det är först halvvägs genom spelet när hela ensemblen är samlad som Tales of Arise är som bäst och det är också detta som hindrar mig från att dela ut det absoluta toppbetyget. Tempot är i början väldigt lågt och med fokus på mellansekvenser och dialog snarare än strider vilket är lite beklagligt. Spelar man vidare upptäcker man dock ett helt underbart rollspel.

Motoi Sakuraba är en kompositör som inte bör vara ett obekant namn för någon som spelat japanska rollspel tidigare och här är han tillbaka med ytterligare ett helt fantastiskt soundtrack! De olika låtarna varierar mellan stämningshöjande melodier till rena hårdrocksdängor under striderna. När man slåss mot de olika superbossarna så möts man dessutom av en remixad version av samma låt från Tales of Vesperia, bara en sådan sak!

Tales of Arise är inte bara ett helt fantastiskt rollspel, det är också en utmärkt inkörsport till hela serien som lämpar sig lika bra för nybörjare som för veteraner. Att äventyret dessutom är helt enormt och fullproppat med sidospår gör inte saken sämre. Inför denna recension så har jag lagt närmare 40 timmar på spelet och jag har fortfarande mängder med saker kvar att upptäcka vilket innebär att Tales of Arise är ett spel jag kommer fortsätta spela under en lång tid framöver.

Har ni minsta intresse av japanska rollspel så är detta ett givet köp och även de som ej gett sig på genren innan har här en utmärkt introduktion.

Jag kan utan att ljuga påstå att Tales of Arise är mitt favoritspel hittills i år och det säger en hel del om dess kvaliteter.

Testad version: Xbox Series X

Största +

Underbara karaktärer
Världen är gigantisk och omväxlande
Sakuraba levererar ännu ett grymt soundtrack
Vansinnigt snyggt rent tekniskt

Största –

Lite lågt tempo innan hela gänget är samlat

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *