Recension – Cyber Shadow

När jag först hörde talas om Cyber Shadow för flera år sedan så blev jag alldeles till mig. Spelet såg ut och lät som en hyllning till alla de 8-bitarsklassiker som jag vuxit upp med och nu är äntligen det efterlängtade ninjaspelet här!

Cyber - 1
Det är svårt att med ord beskriva hur mycket klassiska plattformsspel har betytt för mig under uppväxten. I min klass var jag relativt ensam om att spela TV-spel och att syssla med sånt ansågs som töntigt och medan mina klasskamrater spelade fotboll och pysslade med annan fysisk aktivitet så satt jag hellre och spelade Mega Man eller Ninja Gaiden. Av den anledningen känns ett spel som Cyber Shadow som ett enda långt kärleksbrev till folk som har samma minnen som jag själv av denna era.

Det första som slår mig när jag startar spelet är hur otroligt vacker pixelgrafik utvecklaren Aarne Hunziker skapat. Japp, du läste rätt. Cyber Shadow är nämligen ett enmansprojekt och har varit under utveckling i många, många år. Det känns närmast bisarrt att en enda människa har lyckats skapa något så fantastiskt som detta.

Cyber - 4
Även om mångas första tanke lär vara Ninja Gaiden så är spelet enligt utvecklaren själv mest inspirerat av Blue Shadow och det första Batman-spelet till NES och det märks. Den lite industriella och smutsiga känslan från Batmans äventyr blandas med ninjor och responsiv kontroll från Blue Shadow och resultatet är alldeles, alldeles underbart!

Även om Cyber Shadow är ett mestadels linjärt spel med tio olika banor så finns det även lite inslag av utforskande i stil med Super Metroid då banorna huserar en rad hemliga rum med diverse uppgraderingar till hälsa respektive magimätaren och många av dessa kräver en del tankeverksamhet för att hitta. Genom äventyret lär du dig också en rad olika förmågor, bland annat att du kan studsa på svärdet i stil med Joakim von Anka i Duck Tales och att slänga iväg dödliga kaststjärnor.

Cyber - 2
Det som slog mig under min första genomspelning var att svårighetsgraden är ren perfektion när det kommer till hur allt är balanserat. Allt medan du själv blir starkare så ökar också motståndet successivt och spelet blir aldrig för lätt eller för svårt någon gång. Det känns som att varje enstaka fiende har placerats ut med omsorg för att erbjuda en utmaning.

I plattformsspel av denna typ så är bossarna självklart ett viktigt inslag och även dessa är enormt imponerande. Varje boss i sig är en livsfara fram tills dess att du som spelare har lärt dig det specifika mönstret och vet när det är säkert att anfalla. Det finns inte en enda boss i Cyber Shadow som jag inte gillade, alla är fantastiska både visuellt och när det kommer till själva utmaningen.

Jag vet att superlativen fullkomligen haglar i den här recensionen och det med all rätt. Jag har dock inte ens kommit till en av de bästa delarna med spelet nämligen musiken. Musiken är skapad av Enrique Martin och producerad av Jake Kaufmann, ett namn som inte bör vara obekant för många och det är kvalitet rakt igenom.

Cyber - 3
Cyber Shadow är ett renodlat mästerverk och utan tvekan det absolut bästa indiespel jag någonsin spelat. Många liknande titlar är inspirerade av klassikerna men kommer aldrig upp till samma höga nivå. Cyber Shadow är inte bara bättre än spelen som det hämtat inspiration från utan det tillför också en hel del nya idéer och integrerar dom sömlöst in i spelet.

Vi fick en recensionskod till spelet av Yacht Club Games.

Testad version: Xbox One via Xbox Series X.

Största +

Makalöst vacker pixelkonst
Soundtracket är i världsklass
Perfekt balanserad svårighetsgrad
Mäktiga bossar som imponerar

Största –

En uppföljare lär nog dröja länge

10av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *