Recension – Twin Mirror

Fransmännen på Dontnod Entertainment är i dagsläget mest kända för Life is Strange och berättelsedrivna titlar men faktum är att debuten kom redan år 2013 med Remember Me, ett spel jag gav en svag sexa och där jag klagade på ett för stort fokus på strider. 7 år har gått och nu verkar de ha hittat sin nisch och skippat bataljer till förmån för mer involverande berättelser. Twin Mirror är studions senaste spel och jag har spenderat de senaste dagarna i den fiktiva staden Basswood.

Twin Mirror - 1
När jag först läste i en intervju att Twin Mirror skulle vara ett psykologiskt rotat spel med fokus på utredningar och att man helt skippat det övernaturliga temat så blev jag genast intresserad av att se vad Dontnod hade kokat ihop. Temat med en sömnig småstad, besynnerliga karaktärer och mörka hemligheter har varit ett vinnande koncept till mitt hjärta ända sedan jag såg Twin Peaks för första gången.

I Twin Mirror spelar du rollen som Sam, en föredetta reporter som återvändar till sin hemstad Basswood efter att hans barndomsvän dött i en tragisk bilolycka. Visiten visar sig dock bli allt annat än trevlig då majoriteten av stadens invånare hyser agg mot Sam efter att han skrivit en tidningsartikel som avslöjat brister i gruvnäringen varpå staten fått stänga ner gruvan och människor fått sina jobb förlorade till följd utav detta.

Saker kompliceras ytterligare när Sams föredetta sambo Anna var tillsammans med barndomsvännen Nick som omkommit i olyckan. Det hela låter kanske som ett manus som skulle kunna höra hemma i valfri TV-film på Lifetime Channel men faktum är att berättelsen är så pass bra strukturerad och berättad att jag som spelare sitter fängslad redan från början.

Twin Mirror - 3
Huvudkaraktären Sam är en man som tampas både med ett misslyckat frieri samt psykisk ohälsa och det gör att jag som spelare verkligen känner för honom och vill honom väl mitt i allt elände som händer.

Självklart är Nicks olycka inte en ”olycka” vilket konstateras ganska snabbt och huvuduppgiften i spelet är således att lösa mordet på barndomsvännen genom att dels åka runt och prata med människor och dels genom hederligt detektivarbete och det är här några av spelets mest uppenbara brister finns. Stundtals får du möjligheten att gå in i Sams huvud i syfte att förstå hur han tänker och detta fungerar som så att du transporteras till ett ”minnespalats” där du får se olika händelser ur Sams förflutna. Denna del är fantastisk och ger mer kött på benen hos karaktärerna men själva detektivarbetet lämnar en del i övrigt att önska.

Detektivdelarna fortlöper först efter att du undersökt en viss mängd ledtrådar som ligger utspridda inom ett område, det kräver absolut noll av mig som spelare mer än att jag måste ratta runt Sam och trycka på en knapp för att ta i saker eller läsa på saker. När detta är gjort ska själva handlingen konstrueras i Sams huvud genom att jag måste placera händelseförloppet i rätt ordning. Mitt största problem med Twin Mirror är att jag inte kan misslyckas med något vilket gör att jag aldrig riktigt får känslan av att det är något som står på spel för Sam. Spelet vägrar helt enkelt gå vidare innan jag löst problemet i den ordning som Dontnod bestämt att jag ska lösa det på och det är beklagligt då tanken och utförandet är riktigt häftigt.

Mirror - 2
Trots spelmässiga brister så är Twin Mirror ett riktigt underhållande mordmysterium rakt igenom. Det är ett spel som tacklar ämnen som missbruk, psykisk ohälsa och hur långt en människa kan gå för pengar och det är inga lätta ämnen att ta upp i spelform.

Lyckligtvis gör Dontnod detta på ett utmärkt sätt och efter att äventyret var över så fann jag mig själv sitta och tänka på karaktärerna och deras livsöden. Basswood är en fantastisk plats för ett spel och jag hoppas innerligt att Dontnod återvänder till staden i en uppföljare. Studion har verkligen växt för varje titel de gjort och det känns som att de äntligen hittat sin grej och gjort sitt bästa spel hittills.

Testad version: Xbox One via Xbox Series X

Vi fick en recensionskod till spelet av Bandai Namco

Största +
Basswood är en fantastisk plats för ett spel
Intressanta karaktärer och berättelse
Spelet tacklar många svåra ämnen på ett bra sätt

Största –
Detektivdelarna kunde utvecklats mer
Något kort

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *