Recension – Oceanhorn 2 (Switch)

För 7 år sedan släppte den lilla finska studion Cornfox & Bros sin debuttitel Oceanhorn till iPhone och spelet togs emot med stående ovationer runtom i världen. Den lilla Zelda-inspirerade titeln blev så pass populär att den sedan släpptes till både konsol och ett antal andra format och nu är äntligen uppföljaren här.

Ocean 2 - 1
Jag älskade verkligen Oceanhorn trots att spelet så skamlöst kopierade Nintendos Zelda-serie, det hade en unik charm och var trots den korta längden väldigt mysigt och trivsamt hela äventyret igenom. Av denna anledning är det kanske inte så konstigt att jag gått och längtat efter Switch-versionen av uppföljaren som tidigare i år släpptes på nya Apple Arcade.

Om föregångaren hämtade inspiration från A Link to the Past så känns det snarare som att Oceanhorn 2 sneglat mest på Ocarina of Time och det behöver i sig inte vara något negativt. Trots att detta är en uppföljare så är det också en så kallad ”prequel” som utspelar sig långt innan händelserna i det första spelet. Som en namnlös hjälte är det din uppgift att rädda världen från en ondskefull trollkarl genom att lösa pussel, besegra fiender och segla runt med din båt och utforska världen.

Ocean 2 - 2
Det märks att Cornfox & Bros växt som utvecklare och inför uppföljaren har man haft en helt annan budget än i debutspelet. Världen känns livfull och detaljerad samt att uppföljaren nu som sagt utspelar sig i tredjepersonsperspektiv. Pusslen är stundtals riktigt smart designade och bygger mycket på att du ska använda det skjutvapen du får en bit in i spelet då detta kan anta olika attribut så som eld och åska.

Den här gången är du inte heller ensam på resan utan du slår också följe med en rad olika karaktärer som hjälper dig i striderna och med att lösa de olika problem du ställs inför. Genom att trycka upp en meny kan du dirigera runt dessa medhjälpare till att både ställa sig på olika knappar, dra i spakar och dylikt och för det mesta funkar detta system riktigt bra även om den artificiella intelligensen i vissa fall är bristfällig.

Det som drar ner helhetsintrycket för mig är striderna som känns väldigt slarvigt gjorda, det känns i mångt och mycket som att ursprungsformatet på Apple Arcade gör sig påmint väldigt ofta då spelet från början bygger på touchkontroll. Det känns aldrig som att det blir någon riktig dynamik i bataljerna utan det går mer eller mindre ut på att veva med svärdet som en dåre samt att ibland blockera med skölden hela spelet igenom vilket ganska snabbt blir enformigt. Det första spelet led inte av detta problem då det var byggt på simplare premisser men här blir det väl påtagligt stundtals.

Ocean 2 - 3
Oceanhorn 2 är en ambitiös uppföljare som vill väldigt mycket och på många av dessa punkter lyckas det alldeles utmärkt. Spelet är snyggt, har läcker design, bra musik och smarta pussel men det dras ner väldigt mycket av de rent utsagt mediokra striderna. Trots högre budget och snyggare grafik så lyckas inte uppföljaren att överträffa originalet men det är fortfarande ett riktigt bra Zelda-aktigt äventyr.

Största +
Riktigt mysigt och fin grafik
Stämningsfull musik
Pusslen är kluriga och underhållande

Största –
Undermåliga och enformiga strider

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *