Recension: Fairy Tail (PS4)

fairy_tail_02Fairy Tail är Koei Tecmo och Gust’s spelintroduktion till den kända mangan / animeserien med samma namn. Det är ett JRPG som tar vid en bit in i seriens handling och vi följer guilden Fairy Tail med huvudkaraktärerna Natsu och Lucy i fronten i en värld där magi är standard och flera guilder slåss om att vara den högst rankade i världen. 

Berättelsen kastar oss rakt in i handlingen och jag ska erkänna att jag inte har sett mer än ett par avsnitt utav animeserien, så förutom att känna igen ett fåtal ansikten så var jag ganska förvirrad direkt ifrån start. Vi startar nämligen på en ö, Tenrou Island, där spelet gör sitt bästa för att spela ut vad jag antar är känsloladdade scener. Dessa har svårt att påverka dock, då jag som nykomling inte har en aning om vilka dessa karaktärer är. Jag kan tänka mig att det är en bättre startupplevelse för fans av serien, men som ny så kan jag säga att man tappar fokus ganska direkt. Det visar sig att vi slåss mot en big bad villain och att vi plötsligt har hoppat framåt 7 år i tiden och efter tutorialen så kommer vi tillbaka till Fairy Tails huvudstad där guildens högkvarter nu endast är ett ruckel och guildens rykte är bortglömt. Vi måste med andra ord arbeta upp vår rank igen och visa världen att Fairy Tail är den bästa guilden. Från ett spelperspektiv så är det en stark startposition då man verkligen börjar om på noll, men i ett berättande perspektiv så är man som nykomling som sagt helt överkörd med vad som händer. Det visar sig också att spelet utspelar sig i cirka tre arcer ifrån serien, vilka då är Tenrou Island, Grand Magic Games och Tartaros. 

Nåväl, jag kör igång och presenteras i tur och ordning för de olika momenten i spelet, så som hur jag tar mig an uppdrag, bygger utrustning och rekryterar nya party-medlemmar. De första småtimmarna efter tutorialen förklarar spelet väldigt bra och kombinerar handhållning med “prova på själv”-moment väldigt bra och jag känner hur suget på att rekrytera nya karaktärer och träna dem ökar. Striderna är i klassisk JRPG-anda med turbaserade strider och elementära övertag. Då samtliga karaktärer använder sina egna magiska besvärjelser så kan man blanda och förbereda sig väldigt varierat. Det finns 16 spelbara karaktärer och alla har ett ganska stort förråd av attacker att lära sig vilket känns kalasbra för mig som gillar att testa nya attacker och kombinationer. I strider så kan man välja att göra en Magic Attack som kostar lite MP, använda föremål eller slå löst med en närstridsattack. Flera attacker gör statusförändringar eller till och med flyttar runt fienderna på stridsplanen vilket också öppnar upp för mer variation i striderna, beroende på vilka karaktärer man matchar ihop. 

fairy_tail_03

Det går väldigt fort att levela upp karaktärer, vilket känns bra i stunden men tyvärr så är det också väldigt lätt att levela förbi de fiender som huvudberättelsen erbjuder, vilket trivialiserar deras motstånd. Det är synd, då flera av berättelsens strider är väldigt flashiga och snygga och gärna hade fått bestå lite längre med mer utmaning. Det finns nämligen mängder med sidouppdrag att göra och om man gillar att grinda levels och utveckla karaktärer så är det ju något som man gärna inte missar.

Grafiken är stundtals fantastisk och scener från berättelsen är snyggt animerade med fullt röstskådespeleri. Dessvärre så känns huvudstaden som man är i ganska öde, det finns NPC’s men de är kloner av varandra. Man kan se samma NPC på flera ställen samtidigt och det är lite tråkigt att se då miljöerna är väldigt fina och stämningen liksom sitter i.

Överlag så har jag väldigt kul med Fairy Tail. Jag älskar att rekrytera och stärka alla mina karaktärer, samt att variera uppsättningen i partyt. Sidouppdragen varierar en smula men kan efter en lång spelsession verkligen kännas repetitiva. Det är hämta X, döda Y om och om igen, men det är banne mig ändå lite beroendeframkallande då jag kör med olika party-medlemmar nästan varje gång. Genom att öka vänskapen med dem så får jag även se flera små scener spela ut. Fairy Tail är liksom ett väldigt mysigt JRPG som jag utan tvekan hade haft ännu roligare med om jag var insatt i serien, då jag som nämnt tidigare som nykomling känner mig väldigt förvirrad av handlingen då den inte startar ifrån seriens start och förväntar sig att spelaren ska veta på förhand vilka karaktärerna är. 

fairy_tail_01

Största +
Jag älskar att rekrytera karaktärer och lägga dem i olika partyn
Röstskådespeleri och läckra mellansekvenser

Största –
Förvirrande handling för nykomlingar
Väldigt få modeller på NPC’s och man får teleportera sig fram till rätt tråkiga miljöer hela tiden
Vissa attackanimationer känns väldigt haffsiga (Lucys summons har inga modeller)

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *