Recension – Ghost of Tsushima (PS4)

Att 2020 verkligen är året vi tar klivet in i nästa generation är inte spekulation utan fakta. PlayStation 4 har hängt med ett bra tag nu och mot slutet av året är det dags för uppföljaren men med Ghost of Tsushima visar Sucker Punch att det fortfarande finns lite kraft kvar i konsolen.

Ghost - 2
Egentligen känns det rätt bisarrt, det känns som det var igår som jag åkte till Stockholm för att förhandstesta Sonys nya monsterkonsol på spelmässan Gamex. Bland annat Killzone: Shadow Fall och Knack fanns spelbara på mässgolvet och även om de då imponerade på mig rent tekniskt så känns senare spel som Ghost of Tsushima och God of War som att de är ännu en konsolgeneration framåt. Tekniken har med andra ord gått väldigt fort fram och detta spel känns i mångt och mycket som konsolens svansång.

Sucker Punch har tidigare utvecklat Sly Cooper och Infamous-serierna, två spelserier som är mer lättsamma men i Ghost of Tsushima har man istället siktat på att skapa ett realistiskt samurajäventyr i feodala Japan. I rollen som Jin får man utforska en rad olika japanska regioner i syfte att hämnas på de elaka mongolerna som invaderade landet under denna tidsera.

Ghost - 3
Det unika med Ghost of Tsushima är att äventyret är uppdelat i flera olika segment med olika berättelser, du möter med andra ord olika uppdragsgivare genom spelet och detta fungerar ypperligt som ett komplement till den centrala och mer övergripande handlingen. Var och en av dessa berättelser är engagerande och får mig som spelare att vilja se hur de slutar, något som inte kan sägas om många andra moderna spel som tappar berättarglädjen halvvägs igenom.

På förhand lät Ghost of Tsushima lite som ett Assassin´s Creed som utspelade sig i Japan, något som fick mig oroad men som i slutändan inte alls visade sig stämma. Detta är snarare inspirerat av spelserien Tenchu där du måste använda olika verktyg under striderna, du har allt från eldpilar till sylvassa kunaiknivar som kan användas för att göra livet surt för fienderna. Det går i princip att klara hela spelet genom att smyga men det går också att använda ren råstyrka om man blir upptäckt.

Ghost - 1
Rent grafiskt är Ghost of Tsushima ett häpnadsväckande spel, jag har aldrig tidigare sett Japan på ett så realistiskt vis i ett spel och det märks att Sucker Punch är stora beundrare av klassiska samurajfilmer. Det finns till och med ett spelläge vid namn Kurosawa Mode som placerar ett svartvitt filter över bilden och får det att se ut som en gammal film.

Ghost of Tsushima är inte bara ett av de bästa exklusiva spelen till PlayStation 4, det är också ett kärleksfyllt farväl till en konsol som hängt med oss under så många år nu.

Största +
Vansinnigt läcker grafik
De olika berättelserna engagerar och berör
Kurosawa Mode är den hyllning vi förtjänar

Största –
Läppsynken är anpassad efter de engelska rösterna

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *