Recension – Panzer Paladin (Switch)

Ända sedan Shovel Knight släpptes för många år sedan så har mängder av utvecklare försökt haka på succén och göra ett eget, modernt retrospel med olika framgång. Vissa har blivit fantastiska och andra rent mediokra men nu är det dags för Mercenary Kings-studion Tribute Games senaste alster att göra entré på Nintendo Switch men hur står det sig mot konkurrensen?

Panzer - 2
När jag för första gången fick se trailern för Panzer Paladin blev jag helt förälskad, inte bara var pixelgrafiken sagolikt vacker utan spelet verkade också komma med en hel del nya idéer som jag inte tidigare sett i ett spel av den här typen.

I rollen som Flame och hennes gigantiska mecha är det din uppgift att resa världen runt och besegra diverse mytologiska väsen i olika länder och världsdelar. Handlingen i spelet är nästintill obefintlig förutom denna information och här är det istället spelglädjen som står i fokus till 100%.

Panzer - 4
Det unika i Panzer Paladin är möjligheten att kunna utrusta dig med alla vapen som fienderna tappar efter att du tagit livet av dom och detta bidrar till en hel del variation. Du har allt från mindre knivar till svärd, basebollträn och hockeyklubbor. Vapnen har olika räckvidd och gör olika mycket skada samt att varje vapen har en specialattack som sätter igång när du väljer att förstöra vapnet i fråga. Vissa specialare gör att ditt liv fylls på medan andra höjer ditt försvar eller överröser skärmen med blixtar som gör livet surt för fienderna.

Det märks att Tribute Games sneglat rejält på både Zelda II: The Adventure of Link, Blaster Master, Mega Man och Castlevania. Hela spelet känns som en enda lång kärleksförklaring till den gamla goda NES/Famicom-tiden samtidigt som det faktiskt vågar bryta normen och göra något helt eget.

Panzer Paladin är utmanande men aldrig orättvist, bossarna är till en början skräckinjagande men har ett tydligt mönster som du måste lära dig för att kunna gå vinnande ur striden. Då och då måste du även precis som i Blaster Master lämna din farkost bakom dig och utforska till fots och även dessa delar är riktigt roliga. Flame har inte tillgång till den gigantiska arsenal som hennes mecha har utan hon får nöja sig med en enkel laserpiska som förutom att skada fienderna även hjälper henne att svinga sig över avsatser.

Panzer - 3
Det jag gillar så mycket med spelet är dels att det känns både gammalmodigt och fräscht på samma gång samt det faktum att alla banorna känns olika varandra och hämtar inspiration från varje lands olika mytologier och kulturer. Grekland har exempelvis Medusa som boss medan Ryssland är hemvist för den skräckinjagande häxan Baba Yaga.

Soundtracket i Panzer Paladin är kort och gott helt makalöst bra. Detta är klassisk chipmusik i sitt esse och jag har sedan igår gått runt och nunnat på ett flertal av spelets olika låtar. Detta är ett soundtrack jag är övertygad om kommer bli en framtida klassiker hos många.

Panzer - 1
Panzer Paladin är kort och gott ett helt fantastiskt spel och ett av de absolut bästa någonsin i ”nyretro”-genren. Jag tycker helt ärligt att det spelar i samma höga liga som exempelvis Shovel Knight och det enda som hindrar det från att få högsta betyg är att vissa banor känns aningen för långa och att samma boss återanvänds flera gånger i rad framåt slutet men det känns som petitesser i sammanhanget. Panzer Paladin är ett spel du bara måste spela om du älskar plattformsspel!

Största +
Sagolikt vacker pixelgrafik
Makalöst bra soundtrack
Banorna är unika och varierade
Kul att experimentera med olika vapen

Största –
Vissa banor känns aningen för långa

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *