Recension – One Piece Pirate Warriors 4 (PS4)

oppw4_01Jag är så sen till festen men jag måste ändå få lov att skriva om One Piece Pirate Warriors 4, speciellt nu när det vankas DLC i form av Sweet General Cracker, Smoothie och Sanjis pappa Vinsmoke Judge! En av mina absoluta favoritserier mixar med en av mina favoritgenrer och genererar nu alltså den fjärde delen i Bandai Namco och Tecmo Koei’s stora actionspel! Med fler karaktärer och ett uppdaterat stridssystem så kastar jag mig genast ut i Grand Line med Luffy och Stråhattspiraterna!  

Storyn i Pirate Warriors 4 startar vid Alabasta-arcen ifrån serien. Då det är del fyra i spelserien så bör spelets publik definitivt vara med på handlingen överlag och således behöver man inte ta hela berättelsen från början igen, som man gjorde i Pirate Warriors 3. Istället för att varje stor ö har en eller två uppdrag signerat till sig så är det istället mer som en arc i Pirate Warriors 4,det vill säga att ställen som Alabasta, Enies Lobby eller Sabody får uppåt 7-8 uppdrag vardera och mindre arcs så som Skypiea eller Thriller Bark endast nämns i förbifarten när berättelsen sammanfattar vad som händer mellan två arcer. Berättelsen går så långt som in i Wano där vi möter Emperor Kaido, dock så är slutet på denna arcen  ett original till spelet istället för mangan, då den arcen ännu inte är färdig i källmaterialet. 

Stridssystemet är för det mesta sig likt, har man spelat ett Warriors-spel så vet man vad man kan förvänta sig. Det som skiljer Pirate Warriors 4 åt dock är att de dels har plockat bort Kizuna Drive ifrån det förra spelet, vilket var synd tycker jag då jag verkligen gillade den mekaniken. Däremot så har kontrollschemat ändrats lite och putsats upp: förut så gjorde man sin ultimata attack med cirkel och det har varit lite av en stapel i alla Warriors-spel, men nu så är cirkel helt enkelt en dodge som kostar stamina. Kryss är numera ett hopp då luftattacker har blivit en stor del av spelet. specialattackerna har nu flyttats till R1+ designerad knapp (fyrkant, triangel, cirkel och kryss) och innan strider så kan man förstärka sina karaktärer och lägga ut vilka specialattackerna de ska ha, vilket ger en liten RPG-känsla mitt i all action. När man har använt en specialattack så hamnar den i ett låst läge och den blir redo igen efter att du har slagits en del.  Combos i Pirate Warriors är fortfarande min favoritdel i hela Warriors-genren då alla karaktärer har så många. Nu har dock combos som startar med triangel bytts ut mot combos i luften och triangel är nu mer en signaturattack för varje karaktär. 

oppw4_02

Anledningen till att luftcombos har fått ta plats är just för att alla karaktärer nu klassas som en typ. Vi har Luffy och Zoro som är Power Type, vilket betyder att de slår hårdare och deras signaturattacker kan blåsa iväg mängder med fiender. Vi har Technique Type som bland andra Nami och Usopp är, de fokuserar på placering, fällor och debuffs medan karaktärer som Sanji numera är Sky Type. Det betyder att han kan dodga och springa längre och har en stor fördel av att slåss i luften och därav luftcombos! Slutresultatet känns som ett bättre stridssystem överlag, då man har långa combos som kan förlängas ytterligare genom att inkludera specialattacker eller avbryta en combo genom att trycka på kryss och då slå upp fienderna i luften och påbörja en luftcombo istället. 

Multiplayern har fungerat väldigt bra för min del, förutom på ett par berättelse-nivåer där anslutningen helt utan förklaring bara tappas gång på gång, vilket resulterar i att man får börja om ifall man har kört tillsammans. Man kan spela hela berättelsen i coop och det finns en hel uppsjö av sidouppdrag att låsa upp och samla speciella mynt i. Mynten är valutan som man använder sig av för att stärka alla karaktärer, både deras hälsa/försvar/attack men även för att låsa upp nya färdigheter och combos. Alla karaktärer använder inte samma mynt så man får sikta in sig på de som man behöver. Vissa sidouppdrag är också skapta för upp till 4 spelare samtidigt, vilket jag verkligen gillar. Berättelsen är dessvärre låst till max två spelare.

oppw4_03

One Piece Pirate Warriors 4 är en fantastisk addition till Warriors-spelen och är i mitt tycke ett av de bästa One Piece-spelen som finns ute just nu. Formatet med att besegra tusentals fiender passar serien alldeles utmärkt då karaktärerna i mangan och animen är så pass starka och det är riktigt belönande att låsa upp attacker som Gear Fourth eller andra ikoniska attacker ifrån serien. Det känns lite trist att berättelsen är uppdelad på det sättet det är, men då det är det fjärde spelet i serien så ser jag ändå varför man har valt upplägget, jag hade dock gärna sett i alla fall en arc till eller två. Förutom att anslutningen tappas på olika ställen i berättelsen vid multiplayer så har även den funkat ypperligt och jag har spenderat många timmar online med att samla mynt utan att tröttna. 

Största +
Många varierande karaktärer
“Type”-klasser på karaktärerna
Mellansekvenserna är fantastiska

Största –
Tappar anslutning vid coop i vissa storylägen
Jag saknar Kizuna Drive ifrån PW3
Hade gärna sett fler arcer i berättelsen

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *