Recension: Star Wars Jedi: Fallen Order

Det är nu många herrans år sedan vi fick ett riktigt bra Star Wars-spel för ensamma spelare och inte sedan Jedi Knight har jag faktiskt sett fram emot en titel baserad på George Lucas universum så pass mycket som nu. Lyckas Jedi: Fallen Order leva upp till de skyhöga förväntningarna?

Jedi - 1
Efter två halvdana Star Wars Battlefront är det nu dags för ikoniska Respawn Entertainment att leverera sin tolkning av Star Wars. Deras tidigare titlar har varit fantastiska och Titanfall 2 har än idag en av de bästa kampanjer jag upplevt i ett modernt skjutspel. Har de då lyckats behandla Star Wars med värdighet? Svaret är ett rungande ja!

Jedi: Fallen Order utspelas mellan episod tre och fyra av filmserien, den enligt mig mest intressanta perioden inom hela Star Wars. Den som sett filmerna vet exakt vad som hänt, Jediorden är utrotad, kejsare Palpatine sitter vid makten och kraften är minst sagt ett minne blott när de ondskefulla Sith styr och ställer över galaxen med järnhand.

Jedi - 3
In träder spelets protagonist Cal Kestis, en man som fortfarande besitter kraften och därmed ständigt tvingas vara på flykt. Efter en helt rasande snygg inledning så är äventyret igång och under min resa får jag besöka en lång rad platser som är ikoniska för Star Wars. Det kan argumenteras för att Respawn borde kanske ha valt en mer färgstark huvudkaraktär då faktum är att det faktiskt är bikaraktärerna som får äventyret att glänsa lite extra mycket. Som hjälte är Cal tämligen ganska förutsägbar och tråkig.

Mycket förhandssnack rörande spelet har varit om huruvida Respawn verkligen lyckats fånga känslan av att använda den mäktiga ljussabeln och i detta avseende har de lyckats med bravur. Det klassiska vapnet känns verkligen nästintill lika mäktigt som i filmerna och vissa av fienderna går sönder som de vore gjorda av smör när jag hugger i dom vilket känns helt rätt då sabeln faktiskt är det enda vapnet du har tillgång till under äventyrets gång.

Att Respawn hämtat inspiration från From Software känns uppenbart redan från start, klassiska bonfires från Dark Souls har bytts ut mot meditationscirklar men annars är det mest sig likt och då även själva stridssystemet. Genom att parera i exakt rätt ögonblick kan du dela ut förödande slag som oftast sänker fiender på en enda träff.

Jedi -
Jedi: Fallen Order är också ett otroligt vackert spel rent grafiskt och att man skippat Frostbite till förmån för Unreal Engine 4 var ett enligt mig väldigt klokt val. Miljöerna och karaktärerna verkligen sprudlar av kreativitet och detta är en av de mest livfulla Star Wars-världar jag besökt i ett spel hittills.

Respawn Entertainment har alltid varit mästare på vad de gör oavsett om det gäller att skapa en uppslukande värld för ensamma spelare eller ett gigantiskt onlinespel och Jedi: Fallen Order är inget undantag. Det är helt enkelt ett av de bästa Star Wars-spel som gjorts och det lever helt och hållet upp till klassiker som Jedi Knight och Dark Forces.

Största +
Makalöst detaljrikt
Ljussabeln känns helt rätt
Influenserna från Dark Souls är underbara

Största –
Cal Kestis är en rätt tråkig huvudkaraktär

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *