Recension: Code Vein

Code_Vein_01Bandai Namco levererar nu ett nytt svar på “Soulsborne-genren” i form av Code Vein, ett spel där du är en slags vampyr (eller revenant) som bekämpar svåra monster och suger i sig mängder med blod. Med ett class- och vapensystem som lovar variation så tar jag mig an världen i Code Vein och skapar min karaktär.  

Det ska sägas direkt att karaktärskapandet i Code Vein är helt fantastiskt. Mängder med frisyrer, ögon, kläder och accessoarer samt ett “layer”-system så att man kan lägga mer av det goda. Är det två hårstilar som du verkligen gillar? Ta båda och justera om så att det ser bra ut! Med karaktärskaparen så kan man skapa allt ifrån kända anime-karaktärer till originella skapelser och är du någon som har en fallenhet för att få till din perfekta karaktär så kan du nog sitta en bra stund. Som grädde på moset så kan du spara flera layouts och sedan redigera om när du väl är inne i spelet, så du låser dig aldrig till ett utseende om du inte vill. För att variera ytterligare så finns det utrustning i spelet som kallas för Blood Veils, som är kläder som kan användas för att slåss och suga ut blod som du sedan använder för att göra dina specialattacker. 

När vi ändå är inne på det här med att inte låsa sig; i Code Vein så lägger man inte poäng i egenskaper så som styrka, smidighet och så vidare. Istället så har varje vapen och Blood Code en  “scaling” på varje egenskap ifrån S till E som visar på vilka egenskaper som matchar. Om du till exempel hittar ett riktigt coolt tvåhands-svärd så kan du alltså matcha din Blood Code och Blood Veil (class och kläder) så att alla tre har hög scaling på samma egenskap vilket resulterar i mer skada på fienderna. Detta är ett fantastiskt val då jag ofta har svårt att bestämma mig i sådana här spel för hur jag faktiskt vill spela igenom det. Genom att bemästra vissa Blood Codes så kan jag fingerplocka ut de specialattackerna som jag gillar och pussla ihop ett eget set som matchar de egenskaperna som mina kommande vapen innehar. 

Code Vein

Givetvis så fungerar inte alla attacker tillsammans med alla vapen, utan många är låsta till speciella vapentyper eller har vissa egenskapskrav för att kunna användas. Det finns dock en hel del Blood Codes att låsa upp och genom att finna dolda memories ute i världen så kan man låsa upp ytterligare specialförmågor i varje blood code samtidigt som man får genomleva en persons minnen och får på så vis lära oss mer om världen i Code Vein.

Genomleva minnen och pussla ihop färdigheter är dock inte allt som Code Vein är, tvärtom så är det en hel värld med svåra monster och bossar att besegra innan man kan slappna av för mycket. Som tur är så har man med sig en AI-partner som för med sig egna attacker och förmågor till striderna. Du kan även välja att inte ha med dig någon partner om du känner dig extra kaxig. Jag tycker dock att det kändes väldigt bra att ha med sig någon, även om det är en datorstyrd allierad då världen plötsligt känns mindre enslig när jag far fram och hugger mig igenom fienderna och letar mig fram till nästa checkpoint. Multiplayern fungerar också ypperligt. Jag har spelat en stor del ihop med någon annan och att bjuda in någon särskild fungerar väldigt bra då båda parter skriver in ett lösenord och sedan matchar mot varandra. Jag har inte stött på något lagg eller några disconnects under hela speltiden. Den som väljer att hjälpa blir framkallad i sin partners spel och allt som man plockar upp sparar man även om man råkar dö, vilket uppmuntrar till att hjälpa till så mycket som möjligt. När en boss är besegrad så får man en extra belöning och skickas tillbaka till sin egen spelvärld.  

Striderna består kontrollmässigt utav light attacks, hard attacks, dodge/block/parry, drain attacks och special attacks. När man väl börjar experimentera med vapen så märker man ganska fort att det finns ett riktigt djup i striderna. Varje vapen har sitt eget moveset och kommer även med sprint-attacker, rullande attacker och “minispecials” genom att hålla in R1. Det är dock via Blood Codes som man använder sina riktiga specialattacker och dessa kostar Ichor, som är en resurs som man får ut genom att attackera fiender med sina drain attacks. Det är begränsat med helande föremål och dessa kan man höja genom att finna föremål i världen, men om du har använt upp föremålet så återställs dom inte förrän vid nästa checkpoint. 

CODE VEIN Network Test Edition_20190602142526

Jag kan direkt säga att jag hade svala förhoppningar om Code Vein då jag i vanliga fall inte är så förtjust i Souls-liknande spel men det här spelet föll mig faktiskt i smaken ordentligt. Det är den djupa karaktärskapandet, att man inte är låst till en viss spelstil och det faktum att attackerna är riktigt flashiga som bidrar till att jag dras till Code Vein. I början så kändes det rätt långsamt innan jag riktigt kom in i det, men när pusselbitarna började falla på plats så var det omöjligt att sluta spela. 

Största +
Karaktärsskapande
Man kan fritt byta spelstil och utrustning
Online är riktigt stabil

Största –
Långsam inledning
FPS droppar på sina ställen

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *