Recension: Destiny 2 – Shadowkeep

När Destiny 2 släpptes för snart tre år sedan var det i mångt och mycket den uppföljare jag önskade mig. Destiny har för mig alltid varit en spelserie som handlat om gemenskap lika mycket som själva spelandet och nu är den andra stora expansionen här tillsammans med en helt ny säsong.

Shadowkeep - 1
Det bör sägas omedelbart att Shadowkeep inte är en lika ambitiös expansion som Forsaken var, går man in direkt och förväntar sig detta så lär man bli gravt besviken. Detta är dock en betydligt större och mer utförlig upplevelse än exempelvis The Dark Below och House of Wolves och bör därmed kallas för en fullskalig expansion.

Karaktären Eris Morn från ettan är tillbaks och det är inte det enda från det spelet som gör comeback utan även månen är den plats vi återigen får besöka. Här har månen lanserats som en ny planet vilket är en sanning med viss modifikation. Även om månen som vi kände den från ettan har förändrats en hel del så är det i grunden fortfarande samma planet fast med en del nya grottor och liknande. Det är lätt att avfärda detta som återanvänt material men man kan även vända på det och påstå att Bungie spelar mycket på nostalgi i Shadowkeep och sanningen är nog den att bägge dessa påståenden är sanna.

Shadowkeep - 2
Själva berättelsen i Shadowkeep börjar med flaggan i topp och de inledande fordonssektionerna påminner oss återigen om att detta är samma utvecklare som en gång i tiden gav oss Halo-serien. Det som dock förbryllar en hel del är att kampanjen tappar tempot redan efter inledningen och kommer inte riktigt tillbaks i form förrän sista tjugo minuterna. Detta är dock en extremt kort historia som enkelt klaras av på en eftermiddag och sedan är det i vanlig ordning dags för ”endgame” med allt vad detta innebär.

Då en del innehåll som lanserats tillsammans med Shadowkeep ej är en del av själva expansionen utan av säsongen som sådan så tycker jag ändå att dessa inslag är värda att belysa då den som väljer att köpa Shadowkeep även lär ta del av dessa. Ett av inslagen är det nya systemet för rustningar, Armor 2.0, där du som spelare själv kan välja att skräddarsy hur tålig just din karaktär skall vara för vissa fiender och så vidare och detta är en del som faktiskt gör att Destiny 2 börjar likna ett riktigt MMO allt mer. Systemet är inte särskilt djupt men ändå ett uppskattat inslag för den spelare som tar Destiny på någorlunda stort allvar.

Den andra nyheten stavas ”finishers” och innebär kort och gott att du genom ett tryck på R3-knappen kan göra en flashig avrättning när fienden i fråga har lite hälsa kvar. Det går avfärda detta som trams som enbart är där för att få spelaren att känna sig häftig precis som i Bulletstorm men det vore en lögn då funktionen faktiskt räddat mig ur knipa ett flertal gånger under de 40+ timmar jag lagt på Shadowkeep inför den här recensionen.

Shadowkeep -3
Det nya raiduppdraget Garden of Salvation lever med råge upp till de högt ställda förväntingarna. Som vanligt är detta ett extremt utmanande uppdrag där du och fem andra spelare får ta er an de svåraste utmaningarna som expansionen bjuder på. Pussel, problemlösning och bossar blandas och trots att själva raiden inte är särskilt lång så tar den ändå tid att klara då kommunikationen och samarbetet måste ligga på topp hela tiden. Värt att nämna är att Bungie i samband med Garden of Salvation har skapat några av de vackraste miljöer jag sett i Destinys spelvärld hittills.

Ett annat inslag som introducerades samtidigt som den nya säsongen är Vex Offensive som kort och gott är en blandning av en arena och själva raidupplevelserna fast med enklare mekanik. Detta är riktat både mot nya spelare samt befintliga då kraftnivån ligger på 750 vilket är standardtaket för nya karaktärer numera. Vex Offensive är riktigt skoj även om det är en aktivitet som man säkerligen lär tröttna på i längden då det tenderar att bli ganska enformigt (vilket i och för sig är sant om mycket med Destiny).

Destiny 2: Shadowkeep är i grunden en ganska tunn expansion med för lite ny utrustning och en ganska medioker kampanj men trots detta är det något speciellt med den som gör att jag inte kan sluta spela. Shadowkeep är i grund och botten Bungies eget svar på ”Greatest Hits”-skivan där man tagit med de mest nostalgiska och ikoniska spåren men även dragit in sådant som folk inte har efterfrågat särskilt mycket. Gillar du Destiny sedan tidigare lär du bli fast även denna gång och om du inte spelat det innan är det ett utmärkt tillfälle att börja, vem vet? Du kanske hittar ett par nya vänner på köpet som jag gjorde.

Största +

Garden of Salvation är en ruskigt bra raid
Den nya säsongen bjuder på en del överraskningar
När man väl är fast går det inte sluta spela

Största –

Mycket återanvänt material från ettan

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *