Recension: Control

Nämner man den finska spelstudion Remedy så är Max Payne och Alan Wake med största sannolikhet det första folk tänker på. Deras stenhårda actiondeckare gjorde film noir till stor spelkonst i början av 2000-talet och med Alan Wake skapade de sin egen version av Twin Peaks. Nu är Control äntligen här men hur bra står det sig jämfört med deras tidigare verk?

Control - 2
Jag måste med handen på hjärtat erkänna att jag fullkomligt älskade både Alan Wake och Max Payne, trots att spelen inte var originella för fem öre så lyckades de ändå driva TV-spel som berättarmedium framåt ett stort kliv. Studions senaste spel, Quantum Break, var dock en enorm besvikelse för min del då det inte var i närheten av deras tidigare verk.

Control känns som ett spel som i princip kom från ingenstans då titeln inte marknadsförts särskilt hårt eller fått någon större hype i media. Det var dock med spänning jag körde igång recensionsexemplaret, skulle spelet vara ett nytt Max Payne eller ännu ett Quantum Break? Sanningen visade sig vara någonstans mitt i mellan.

Control - 1
I finnarnas senaste actionspel tar du på dig rollen som Jesse Faden, byrådirektör för FBC, en enhet som precis som i TV-serien Fringe utreder paranormala händelser och andra otäckheter. Genast slår det mig att inspirationskällorna denna gång stavas Arkiv X och Fringe snarare än Twin Peaks. Det dröjer inte länge förrän det börjar hända ruskigheter i byråns högkvarter och en av de första karaktärer jag möter är en finsk(!) vaktmästare som beter sig märkligt.

Jag vill inte berätta så mycket mer om handlingen då detta är ett spel man spelar främst för berättelsens skull men striderna är självklart en extremt viktig beståndsdel i ett actionspel som detta. Då studions tidigare spel var ganska linjära så är detta mer eller mindre ett Metroidvania där du utforskar FBC, lär dig nya förmågor och slåss mot fiender.

Min största kritik mot Control är inte uppfinningsrikedomen utan variationen av fiender och vapen. Fienderna i Control känns väldigt identitetslösa på något vis, det är samma spöksoldater nästan hela spelet genom med några få undantag och det enda vapen du har att tillgå är pistolen som kan transformeras till andra vapen så som hagelgevär men det känns på tok för lite i ett spel där 90% av allt fokus går på striderna.

Control - 3
Trots ovanstående kritik är Control dock ett riktigt bra spel även om det är långt ifrån Remedys bästa. Jag tycker den nya inriktningen känns vågad och lyckad och spelet påminner snarare om Batman: Arkham Asylum än något av deras tidigare linjära spel. Vill du ha ett ganska utmanande Metroidvania med inslag av tokiga karaktärer och en bra berättelse så är Control ett utmärkt val i höstmörkret.

Största +
Jesse och resten av karaktärerna är välskrivna
Striderna är utmanande
Berättelsen är flummig men engagerar

Största –
Dålig variation på vapen och fiender
En del tekniska problem med bilduppdateringen

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *