Recension: Kill la Kill The Game: IF

kill_la_kill_03Kill la Kill The Game: IF är spelet ifrån APlus och Arc System Works som går hand i hand med manga/anime-serien Kill la Kill genom att med snabba och snygga fighter berätta en “tänk om..”-version utav berättelsen. Jag har personligen inte sett eller läst originalserien men jag har läst på lite innan spelet kom för att hänga med så gott det går, vilket visade sig vara en rejäl utmaning.  

Spelets berättelse börjar långt in i originalserien och den ursprungliga hjältinnan, Ryuko Matoi, blir vår första motståndare nu när vi spelar och följer hennes nemesis Satsuki Kiryuin och hennes minst sagt ansträngda relation med sin mor. Världen i Kill la Kill handlar mycket om styrka och kläder, tro det eller ej. Genom att använda ett speciellt gudomligt tyg så kan man sy stridsdräkter som ger sin ägare en rejäl uppgradering i sin styrka och med svagheten att om man skäms så blir man svagare, vilket bäddar för både riktigt knasiga och oanständiga utstyrslar. Story Mode är relativt kort rent spelmässigt men med riktigt läckra mellansekvenser som ser ut att vara som hämtade ur serien så fyller tiden ut ett par timmar. Även om jag läste på berättelsen innan så var det riktigt svårt att hänga med, dels för att det är en avvikande berättelse som självaste Kazuki Kasashima, författaren till Kill la Kill, var med och skrev och dels för att jag förväntades veta vilka alla var och vilka “regler” som gäller i seriens värld.

När det kommer till själva kärnan i spelet, striderna, så är det riktigt snyggt och snabbt. Det är lite väl få karaktärer att välja på med 6 ifrån start och Ryuko och Satsuki kan via berättelsen få fler versioner utav sig själva som man kan spela och det spelas på en 3D-arena med närstrids-, avstånds- och oblockbara attacker. Dessa attacker kan man förstärka via sin specialmätare som fylls upp när man tar eller delar ut skada. Genom att spendera tre block utav sin mätare så kan man använda en så kallad “Bloody Valor” vilket kan liknas vid clashes ifrån till exempel Injustice, där man sedan i sten-sax-påse-anda ska vinna över sin motståndare med glåpord för att förstärka sig själv. Lyckas man med Bloody Valor 3 gånger under en strid så kan man nästa gång den aktiveras besegra sin motståndare direkt oavsett hur mycket liv de har kvar i en riktigt flashig animation.

kill_la_kill_01

Striderna är riktigt snabba och det känns otroligt coolt att slåss i 60 fps men det saknar ett djup, vilket gör sig väldigt uppenbart efter ett par timmars spelande. Jag kan argumentera för att det blir ett visst djup när två spelare försöker läsa av varandra med blockeringar och undanmanövrar och så men spelet saknar tillräckligt mycket variation i attacker och karaktärer för att behålla den spänningen. Det är riktigt kul att plocka fram spelet och köra ett par matcher med en annan spelare och ju intensivare match desto roligare har jag men längre än så så börjar intresset att svalna. 

Jag kan heller inte undvika att störa mig på att man måste gå igenom delar utav Story Mode för att låsa upp de andra spellägena. Exempelvis så kan man inte spela varken training eller local versus förrän man har gått igenom det första kapitlet i berättelsen vilket känns riktigt konstigt. Online-läget låses heller inte upp förrän långt senare, runt kapitel 6, vilket är ett mycket märkligt beslut. Nog för att det kan gå rätt fort att nå dit, men i mitt tycke så ska samtliga spellägen i ett fightingspel finnas tillgängligt ifrån start. 

kill_la_kill_02

Nä, Kill la Kill The Game: IF är ett vackert försök till ett animelicenserat fightingspel men det saknar i mitt tycke ett djup och är tunt på innehåll, både storymässigt och spelmässigt. Att fighterna är snabba och spelas i 60fps är riktigt coolt men håller inte i längden för att bära upp hela spelet. Med så få karaktärer och move lists så hade jag i så fall hellre sett ett större fokus på berättelsen för att involvera spelaren, oavsett om man har sett serien eller ej, i Kill la Kill’s värld men även där så är det förutom riktigt snygga mellansekvenser väldigt förhastat och krystat. Jag kommer att starta upp spelet mer i framtiden och köra ett par snabba matcher, men det blir nog inga långa sessioner tyvärr. 

Största +
60 fps och snabba strider
Sista steget i Bloody Valor är riktigt coolt

Största –
Få karaktärer med små move lists
Förhastad berättelse
Måste spela igenom Story Mode för att låsa upp övriga spellägen

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *