Recension: SolSeraph

Under Super Nintendo-eran släpptes mängder av ikoniska klassiker som än idag står sig som några av världens absolut bästa spel. En av dessa klassiker är ActRaiser, ett spel som inte bara för sin tid var revolutionerande utan också en fantastisk kombination av strategi och plattformsspel. Nu är ACE Team här med en andlig uppföljare men hur står den sig egentligen?

SolSeraph - 1
När jag för bara några veckor sedan fick veta att en andlig uppföljare till ActRaiser inte bara varit under utveckling utan dessutom skulle släppas bara några dagar senare så trillade jag nästan av stolen, det lät nämligen för bra för att vara sant.

Actraiser är ett spel jag har otroligt mycket minnen från, i skolan när vi hade i uppdrag att skriva berättelser så skrev jag om bossarna från ActRaiser och dess då helt magiska värld. Ett konstigt tilltag kan tyckas i efterhand men för mig som barn så var detta spel bland det mest unika och spännande jag upplevt.

SolSeraph - 2
Utvecklarstudion ACE Team är mest kända för spelen Rock of Ages samt Zeno Clash så de var kanske inte förstahandsvalet jag själv skulle valt för ett spel med den ambitionsnivå SolSeraph bör ha haft. Det dröjer inte många minuter förrän all förväntan istället blir till besvikelse.

Efter ett riktigt stämningsfullt intro får jag kliva in i rollen som solguden Helios och den inledande plattformsbanan vittnar om vad som komma skall. Designen i SolSeraph är fruktansvärt medioker både när det kommer till Helios och de fiender han slåss mot. Det känns som utvecklarna haft fruktansvärt tråkigt när de skapat den här världen då i princip all egen identitet är frånvarande.

Efter att ha klarat av inledningen kastas jag in i spelets strategidel (nåja) men även denna visar sig snart vara en besvikelse av enorma proportioner. Hela byggdelen är nämligen en dålig minispelsversion av ”tower defense”-genren där fiender fullkomligt öser ur olika portaler som man måste bygga sig fram till för att kunna gå in i och förstöra. Nu tänker du kanske ”men det låter ju precis som ActRaiser!” och du är inte helt fel ute. Grejen är att i SolSeraph är detta fruktansvärt tråkigt och enformigt då i princip ingen strategi alls behövs.

SolSeraph - 3
I princip allt i SolSeraph är stulet från ActRaiser, meningen är förmodligen att spelet ska vara en hyllning men då allt är så fruktansvärt dåligt i jämförelse så känns det istället som en ren stöld. Det finns absolut ingenting i SolSeraph som inte redan gjorts bättre i ActRaiser så jag ser ingen anledning till att spela det när man lika gärna kan ta en vända till i originalet.

Största +
Musiken är ganska bra

Största –
Kontrollen under plattformsdelarna är usel
Generisk och fantasilös design
Strategidelarna är enformiga och kräver ingenting av spelaren
Allt har redan gjorts bättre år 1990

4av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *