Recension: Samurai Shodown

Om jag nämner SNK tänker förmodligen de flesta av er på gamla härliga arkadspel som Metal Slug, The King of Fighters och The Last Blade. Det japanska företaget ligger också bakom Samurai Shodown, en av arkadhallarnas mest framgångsrika titlar och nu är serien tillbaks till konsoler i en något mer modern tappning.

Samurai - 1
När jag först fick höra att ett nytt Samurai Shodown var under utveckling så blev jag helt till mig, skulle äntligen serien komma att representeras på ett modernt vis och få det erkännande den faktiskt förtjänar?

En stor del av all beundran mot Samurai Shodown beror på det helt fantastiska karaktärsgalleriet som SNK byggt upp genom åren. Vi har allt från den stenhårda samurajen Haohmaru till den gigantiska vildingen Earthquake och spelmässigt är det rent enorma skillnader mellan dessa karaktärer.

För ensamma spelare innehåller Samurai Shodown inte speciellt mycket, vi har dels ett ganska fattigt berättelseläge där striderna varvas med några filmsekvens och dels ”Gauntlet” som i princip är spelets arkadläge. Att spelet dock tar slut omedelbart om man förlorar en match i det senare är dock ett väldigt märkligt designbeslut då det i vanlig SNK-ordning serveras en vansinnigt trasig boss i slutet av detta läge.

Samurai - 2
Spelmässigt påminner 2019 års version av Samurai Shodown om de tidigare spelen med en vital förändring: matcherna är över på tok för fort och laddningstiderna är för långa. Några få hugg är allt som krävs för att ta livet av motståndaren och det faktum att alla attacker gör så vansinnigt mycket skada gör att spelet knappast är lämpat för nybörjare inom genren. Här har man verkligen anammat konceptet med e-sport till den grad att ”vanliga” människor blir lidande då tävlingsaspekten sätts före ambitionen att folk ska ha roligt med spelet.

Då man tål så pass lite stryk är försvar minst lika viktigt som att attackera i spelet. Genom att trycka bakåt i exakt rätt sekund kan du exempelvis få motståndaren att tappa sitt vapen eller blockera och dela ut en extrem mängd däng. Hela spelet bygger i princip på denna hårfina balansgång mellan anfall och att vara feg och någonstans där faller konceptet lite för min del. Samurai Shodown påminner mer om gimmickspelet Divekick än om giganter som Street Fighter och BlazBlue.

Samurai - 3
Samurai Shodown är absolut inte ett dåligt spel, tvärtom, det är ganska bra. Problemet är dock att ”ganska bra” inte längre räcker år 2019 då vi har så otroligt mycket bra fightingspel att ta del av. Detta är ett spel som kräver träning, träning och åter träning om man vill bli bra på det och är man inte villig att lägga den tiden finns det betydligt bättre val för dig som bara vill ha roligt en kväll med polarna.

Största +
Grafiken är makalöst vacker
Hysterisk men samtidigt grym musik
Karaktärsgalleriet är varierat och väldesignat

Största –
Extremt hög inlärningskurva
Mer riktat åt proffs än nybörjare
Karaktärerna tål alldeles för lite

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *