Recension: Dragon Star Varnir

Dragon Star VARNIR_20190614131858

Dragon Star Varnir är ett spel ifrån Idea Factory / Compile Heart som nog är mest känd för sin Hyperdimension Neptunia-spelserie, och följer således deras numera ikoniska spelstil med berättande via visual novel-aktiga stillbilder och text (ibland röstat), små kartor att utforska och ett turbaserat stridssystem. Vår hjälte går under namnet Zephyr och det är via hans ögon som vi får dyka in i världen där riddare, häxor och drakar härjar och krigar mot varandra. 

 

Zephy startar spelet som en riddare i Knights of Requiem, en order som tar sitt uppdrag att jaga och döda häxor på största allvar. Häxor ses som onda och de föder drakar och sprider enbart förstörelse. Under ett uppdrag så går någonting snett och Zephy skiljs ifrån sin skvadron och blir illa biten och tilltyglad av en drake. Nära döden och med slocknande blick så kommer två unga kvinnor till undsättning; häxorna Karikaro och Minessa. Helande magi fungerar inte så det matar honom med drakblod ifrån draken de nyss besegrade vilket väcker magiska krafter i Zephy. I ett försök att byta honom mot en av sina egna, Laponette, med riddarna ifrån ordern så visar det sig att Zephy inte betyder någonting för riddarna och speciellt inte nu när han visar magiska förmågor. En drake dyker in och attackerar och i kaoset så lyckas häxorna och Zephy att greppa tag i Laponette och fly därifrån.

Det här sätter upp berättelsen då Zephy nu är tvungen att se livet ifrån häxornas perspektiv; de verkar inte alls vara blodtörstiga demoner utan snarare helt vanliga unga kvinnor som bär på en mörk förbannelse. Det är nämligen så att varje häxa har en liten drake i sin mage som kommer att äta sig ut ur häxan när den har växt färdigt vilket resulterar i en fasansfull död, något som häxorna inte alls står bakom men har kommit att acceptera efter flera generationer. Om de inte får tillräckligt med näring och försöker att svälta sig själva och således draken så slår vansinnet sakta till och de blir istället galna. Snacka om att dra det korta strået i livet. Till en början så går spelet ut på att genom Zephys ögon lära oss mer om häxornas liv och träffa flera utav dem i sitt tillhåll där flera unga flickor bor tillsammans, de som inte är starka nog att slåss mot drakar. Eftersom Zephy nu också klassas som häxa så får han lära sig hur han ska använda sina nya krafter.

Dragon Star VARNIR_20190529122002

Zephy och Karikaro kommer inte bra överens i början.

I striderna så är det turbaserat och även altitudsmekanik involverat, det betyder att vi har ett rutnät där fiender står utplacerat men även på högre och lägre nivåer då häxorna kan flyga. Det ger en helt ny dimension av strategi då många attacker kräver att man lägger sig på samma nivå som fienden, medan andra förmågor tar ut flera nivåer. Magier och särskilda förmågor kostar SP och fungerar som mana i nästan alla spel, det vill säga att man får hantera det genom att välja med omsorg när man vill använda förmågor och fylla på med föremål. Även ute på kartan så kan alla karaktärerna använda varsin unik förmåga, så som att skapa broar, öppna barriärer eller finna dolda skatter. Både liv och SP fylls på när man når en kristall som man kan spara vid.

Det jag finner väldigt unikt med Dragon Star Varnir är sättet som man tjänar in färdigheter på, det är nämligen så att man använder sig utav en färdighet som heter “Devour” och den kan komma i olika former med olika attribut. Genom att besegra en fiende med en devour-attack så käkar man bokstavligt upp fienden och tar på så viss över deras färdigheter. Häxan som käkar upp den blir den som får lägga ut färdighetspoäng på det nya fältet. Är motståndaren en boss så får däremot alla i partyt ta del utav färdigheterna. Man kan ha upp till 6 karaktärer ute i partyt: tre av dem är aktiva i striden och kan bytas ut mot sin backup som man lägger ut i menyn, därför så är det strategiskt att välja ut paren efter de färdigheter de har då fienderna har varierande svagheter. De karaktärerna som står som support under strid kan ibland följa upp med attacker eller skydda den aktiva medlemmen. Samtliga medlemmar har även en “drakmätare” som fylls under striden och när den är fylld så tar en del av deras drak-persona över och de blir mycket starkare och får fler förmågor under en kort tid. Det sker en cool transformationsscen och de får även en ultimat devour-attack som är ganska flashig.

Dragon Star VARNIR_20190529124541

Minessa’s drakpersona visar sig i strid.

 

Under spelets gång så får man ibland några val i berättelsen som kan påverka en “Madness Meter” som i sin tur påverkar berättelsens slut. Dock så dröjer det ganska långt in i spelen tills det får någon vikt men det är värt att tänka på ändå. Rösterna är till stor del väldigt bra och jag blev lite överraskad då jag ofta tycker att de engelska dubbningarna känns för krystade och opassande, men i Dragon Star Varnir så är det verkligen ett stort steg upp för dubbningar överlag, i mitt tycke. Musiken har oftast en härlig upbeat vid utforskande och strider men skiftar till passande mörka och dystra melodier när berättelsens mer mörka toner visar sig.

Sammanfattningsvis så tycker jag om Dragon Star Varnir, jag var rädd att det skulle alldeles för likt Hyperneptunia-spelen som jag inte riktigt har fastnat för och till viss del är det väldigt likt men hittar ändå sin egen väg med fantastiskt berättande och charmiga karaktärer. Att strategiskt få välja vem som ska käka upp vilka fiender ger det också en viss edge men själva utforskandet och striderna blir snabbt väldigt stela, tyvärr. Efter en stunds spelande så känner jag hur det går på automatik och när jag sedan når en berättelsesekvens så sätter jag dialogen på “AUTO” så att jag kan sätta ner kontrollen och bara läsa/lyssna. Det är rätt skönt att följa berättelsen när den är röstskådespelad men tyvärr så är en stor del utav spelet enbart text, vilket gör att det följer formulan med små strider följt utav tyst textläsande och tillbaka till snabba strider tills nästa stora berättelsedel eller boss visar sig. Jag hade gärna sett att Idea Factory / Compile Heart vågar sig på en ny formula och ta lite chansningar i framtiden för personligen så känner jag mig väldigt mätt på just det här formatet.

Dragon Star VARNIR_20190614132105

I striderna så får man välja höjd och attack.

 

Största +
Berättelsen
Bra röster

Största –
Blir snabbt stelt med strider / utforskande
Tysta dialoger stannar upp tempot

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *