Recension: Team Sonic Racing

För sju år sedan släppte Sumo Digital ett racingspel vid namn Sonic & All-Stars Racing Transformed och i mångt och mycket var titeln det närmaste vi kommit Mario Kart på Sonys konsoler och även om det inte nådde upp till samma höjder så var det ett gediget kartracingspel. Sju år senare är det tredje spelet i serien här men lyckas Sumo Digital övertyga ännu en gång?

STR - 2
Det mest bisarra med den här titeln är inte att det är tredje delen i serien utan att man valt att ta bort flera karaktärer från föregångaren, då förra spelet hade tjugo karaktärer finns här bara femton. Enbart karaktärer från Sonics universum är inkluderade vilket betyder att favoriter som Vyse, Gum och Nights mer flera helt enkelt är raderade ur uppsättningen vilket för mig var en enorm besvikelse. Jag förstår ärligt talat inte anledningen till beslutet då det knappast kan handla om licenser då SEGA själva äger dessa.

Om föregångarna var kloner av Mario Kart så har man här istället försökt hitta lite av sin egen grej då spelet baseras på olika lag med tre spelare i varje. Genom att hjälpas åt under matcherna kan man göra livet surt för motståndarna på olika sätt och poängen i Team Sonic Racing är minst lika viktigt som att komma först i de olika loppen. Åker du till exempel bakom en lagkamrat ökar din hastighet och det går även att ta emot och ge lådor med diverse vapen till dina lagkamrater vilket ger en lite unik twist på formeln.

STR - 3
För ensamma spelare finns ett berättelseläge vid namn Team Adventure där man sakta men säkert går igenom spelets grunder och all mekanik och det finns faktiskt en del att hålla reda på. Även om spelläget har en del dialog i form av textrutor måste det ändå ses som en slags förlängd ”tutorial” inför onlineracingen som är spelets huvudsakliga dragkraft. Det går såklart även att spela fyra spelare lokalt via split screen, något som uppskattas då detta är en kraftigt underskattad funktion som saknas i många moderna spel.

Även om Team Sonic Racing inte har några mikrotransaktioner så har man anammat konceptet i form av lootlådor som köps med intjänade krediter efter matcherna. Dessa lådor innehåller allt från nya bildelar till kosmetiska detaljer i form av nya färger och liknande. Detta blir lite av ett incitament för att fortsätta spela men det är också frustrerande att få delar till karaktärer man själv inte spelar med, jag hade hellre sett att man kunde använda krediterna till att köpa enstaka delar istället för att behöva förlita sig på slumpen så pass mycket.

STR - 1
Team Sonic Racing är i min mening ett bättre spel än de två föregångarna men det är helt obegripligt varför man valt att ha ett sämre karaktärsutbud utan gästkaraktärer den här gången. Att någon på allvar skulle vilja spela som den trist designade krokodilen Vector istället för exempelvis Vyse från Skies of Arcadia känns väldigt osannolikt.

På det stora hela är detta ett gediget racingspel som bjuder på många timmars härlig underhållning och gillade du de tidigare spelen är det helt enkelt ett måste.

Största +

Fantasifulla banor
Lagmekaniken gör att spelet får egen prägel
Musiken är ostig men underbar

Största –
Sämre karaktärsutbud än föregångarna
Var är alla gästkaraktärer?

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *