Recension: Mortal Kombat 11

Fyra år har gått sedan Mortal Kombat X släpptes och det var i många avseenden en perfekt uppföljare till nian som var starten för den här ”rebootade” trilogin. Ed Boons elfte strykfest är således här nu och återigen står NetherRealm Studios för utvecklingen och på förhand har det snabbt visat sig vara något av det brutalaste som producerats men lyckas det leva upp till de enorma förväntningarna?

MK11 - 1
Jag minns det som igår, den lokala butiken Videofilm Center hade fått in hyrversionen av Mortal Kombat II och jag ville inget hellre än att spela det som media beskrivit som ”det våldsammaste TV-spelet någonsin”. Jag tjatade ideligen på min far att åka och hyra spelet åt mig vilket han gjorde och vi satt och spelade det frenetiskt tillsammans. Mortal Kombat II hyrdes inte bara en gång, det hyrdes flera då jag helt enkelt inte fick nog av spelet och alla diverse avrättningar man kunde göra med på den tiden hemliga knappkombinationer.

Mortal Kombat som spelserie har alltid präglats av både mystik och moralpanik och det kanske inte är så konstigt. I en tid som precis avslutat sitt korståg mot hårdrocken var en ny syndabock tvunget att utses och Ed Boons och John Tobias fightingspel kom att bli en perfekt sådan. Åren gick dock och spel efter spel släpptes i Mortal Kombat-serien utan att spelarna blev massmördare eller slet ut ryggraderna på sina kompisar och succen blev ett faktum.

MK11 - 2
Själva berättelseläget i Mortal Kombat 11 är både ett av de vansinnigaste och ett av de bästa jag sett i ett modernt fightingspel. Åskguden Raiden från de tidigare spelen är i krig med Kronika, morsa till Shinnok från tian, som vill ändra om tiden och därmed göra så att Raiden aldrig existerar. Hela berättelsen är ett rent virrvarr av tidsresor, våld, blod, slagsmål och ännu mer våld och det hela pågår i runt sex timmar. Handlingen är inte trovärdig för fem öre men ändå är den helt fantastiskt berättad, det är som att sitta och titta på en sex timmar lång actionfilm med lite spelbara fighter inslängda emellan och det må låta banalt men det är rent kungligt roande och jag satt som klistrad framför tokigheterna.

NetherRealm Studios har den här gången skapat ett spel som är medvetet lite långsammare än föregångarna vilket var ett klokt val enligt mig. Det är mycket enklare att få en överblick över vad som faktiskt händer på skärmen och det är först nu man börjar tävla mot giganter som Street Fighter, BlazBlue och Guilty Gear på allvar då Mortal Kombat 11 är studions mest seriösa spel (nåja) hittills. Det märks att detta är utvecklat både för att kunna roa nybörjare som bara spelar på skoj samt proffsen som tävlar på prestigefyllda evenemang så som Evolution Championship Series.

Även om spelet till grunden är likt den förra delen så finns det ändå en rad fundamentala ändringar i spelsystemet som gör att det blir enklare att kunna kontra sin motståndares attacker och ge igen med samma mynt. Spelet har också en av de bästa tutorials jag sett i ett fightingspel där man går igenom grundläggande mekaniker så som attacker och att blocka till mer avancerad terminologi som frame data, punish, kombos och annat nödvändigt. Vad jag däremot saknar väldigt mycket är någon form av ”kombo trials” som i stort sett varit standard i alla fightingspel sedan tio år tillbaka.

MK11 - 3
Förutom det stabila onlineläget finns också något som kallas för Towers of Time där du i sann Injustice-anda samlar på dig bättre utrustning till den karaktär du valt medan du spöar olika motståndare i enorma torn. Detta känns dock mest som en efterhandskonstruktion då utrustningen mer eller mindre är låst till detta enspelarläge då de flesta som spelar online väljer att köra med standardreglerna där denna utrustning är förbjuden.

Mortal Kombat 11 är utan tvekan NetherRealm Studios bästa fightingspel hittills, det tar allt som gjorde förra spelet bra och förbättrar konceptet ytterligare. Avrättningarna är våldsammare än något annat jag sett tidigare i ett spel och det är ruskigt roande att spela. Det är en helt vansinnig studie i våld, blod och svart humor som jag gärna kommer återvända till ofta, åtminstone tills den oundvikliga uppföljaren släpps.

Största +
Ruskigt snyggt
Avrättningarna är helt hysteriska
Mängder av innehåll
Berättelsen är lika konstig som underhållande

Största –

Towers of Time känns som utfyllnad

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *