Recension: Days Gone

Spelstudion Bend har varit frånvarande i ganska många år nu sedan arbetet med Days Gone började. För de flesta är de mest kända för den klassiska spelserien Syphon Filter som på sin tid var helt banbrytande när det kom till att etablera smygargenren. Days Gone är utan tvekan deras mest ambitiösa projekt hittills men lyckas det hela vägen?

Days Gone - 2
I Days Gone tar du på dig rollen som den stenhårda MC-knutten Deacon St. John efter det att zombieapokalypsen har tagit död på i stort sett alla människor och allt hopp i USA. Det är i egenskap av Deacon du ska lyckas plocka ihop spillrorna, hjälpa människor och starta ett så drägligt liv som det bara går tillsammans med bästisen Boozer men det visar sig snart vara enklare sagt än gjort.

Det som direkt slår mig när jag startar Days Gone är hur pass mycket resurerser som lagts ner på just karaktärerna och samspelet mellan dessa, Deacon är inte en vanlig hjärndöd actionhjälte utan en människa som man som spelare faktiskt bryr sig om och detsamma kan sägas även om resten av ensemblen. Just interaktionerna med Boozer är extra känslosamma då bägge karaktärerna tillhörde samma MC-klubb innan helvetet bröt ut.

Days Gone - 1
Spelmässigt är detta extremt inspirerat av The Last of Us, vi har dels tillverkningen av föremål så som molotovs och hälsopaket som sker på nästan exakt samma sätt och vi har även olika typer av zombies. Då Sony ligger bakom finansieringen av bägge spelen är det kanske inte så konstigt då andra delen av The Last of Us förmodligen är ganska långt borta och även om inspirationen är tydlig så känns det ändå som att Bend gjort något eget med Days Gone.

Din viktigaste transportkälla i spelvärlden är självfallet motorcykeln och den bör hela spelet genom behandlas som ett husdjur som måste skötas om för att fungera skapligt. Får du slut på bränsle måste du antingen hitta olika dunkar eller åka till en bensinstation för att tanka och blir den skadad så måste du samla in skrot för att kunna reparera den. Deacons förhållande med motorcykeln känns minst lika viktigt i spelet som samspelet med de mänskliga karaktärerna.

Förutom zombies finns det även rivaliserande banditer ute i världen som inget hellre vill än att döda dig och ta dina förnödenheter och då är det självklart skönt att det förutom yxor, trädplankor och annat också finns skjutvapen att tillgå även om ammunitionen hela tiden är bristfällig. Genom att klara av olika uppdrag i de tre olika läger som finns så byggs hela tiden ditt förtroende upp vilket gör att du får tillgång till allt kraftigare vapen, detta gör det också värt att jaga i spelet då djurhudar kan bytas in mot pengar och förtroende hos de olika handlarna.

Days Gone - 3
Även om den öppna världen är detaljerad och snygg att utforska (särskilt i HDR) så är det framförallt manuset och karaktärsutvecklingen som imponerar i spelet. Under vissa sekvenser får du spela som Deacon innan apokalypsen bröt ut och dessa tillför en hel del till hans karaktär. Även om jag inte var någon stor beundrare av Horizon: Zero Dawn så är det lätt att jämföra spelen då bägge är exklusiva spel signerade Sony men här drar faktiskt Days Gone det längre strået då det både känns mer välgjort och har en bättre handling och karaktärer. Jag är övertygad om att både Iron Mike, Copeland och Boozer lär gå hem hos folk som störtsköna karaktärer på samma sätt som exempelvis Ellie och Bill gjorde i The Last of Us.

Days Gone är dock inte perfekt, det har en del buggar stundtals och uppdragsstrukturen är bitvis ganska enformig men det har en charm som är svår att stå emot och det är förbaskat välskrivet och engagerande. Mitt största klagomål är att det är på tok för långt för att vara ett spel av den här typen, många onödiga transportsträckor och upprepningar kunde ha skalats ner till hälften. Det är dock utan tvekan ett av Sonys bästa exklusiva spel sedan Bloodborne och det säger ju en hel del.

Största +
Manuset och karaktärerna
Väldigt snyggt, framförallt med HDR påslaget
Mycket att göra för pengarna

Största –
På tok för långt

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *