Recension: World War Z

Den amerikanska utvecklaren Saber Interactive är kanske för många en relativt okänd studio men de ligger trots allt bakom det enligt mig underskattade spelet Timeshift till förra generationens konsoler. Nu är de återigen aktuella med ett spel baserat på den 6 år gamla storfilmen World War Z som i sin tur är baserad på en bok men hur är det egentligen?

WWZ - 3
Att det skulle släppas ett spel baserat på en flera år gammal zombierulle med Brad Pitt var förmodligen en av årets största överraskningar. Zombiespel finns det en hel uppsjö av och att lyckas stå på egna ben och skapa något nytt inom genren känns verkligen inte som en enkel uppgift men ändå tog sig Saber Interactive an uppdraget.

Varför man använt en gammal film som dragplåster är dock lite av ett frågetecken då varken själva handlingen eller karaktärerna är samma som i filmen. Den enda gemensamma nämnaren är den stora mängden zombies samt det faktum att de precis som i filmen klättrar på varandra för att kunna bygga stora torn och ta sig fram men där slutar likheterna. De främsta inspirationskällorna för den här titeln stavas Left 4 Dead och Vermintide och det finns sannerligen sämre titlar att bli inspirerade av.

WWZ - 2
Det som dock slår mig från start är hur genomarbetat spelet är, Saber kunde slängt in ett gäng slumpmässiga soldater som spelbara karaktärer men här har man valt att skapa ett eget persongalleri där alla sexton karaktärer har en egen bakgrundshistoria och är väldesignade. Detta ger spelet lite ytterligare glans och gör att det står ut från mängden då man faktiskt brytt sig om detaljer.

Spelet är uppdelat i fyra stycken kampanjer med tre banor i varje och varje av dessa kampanjer har fyra olika huvudpersoner du som spelare kan välja mellan. Det finns inga skillnader mellan dessa spelmässigt utan det är rent kosmetiskt och dialogmässigt, vad som däremot är avgörande är vilken klass du väljer att spela som. Vi har allt från mer traditionella stridsklasser till min personliga favorit Hellraiser som använder hagelgevär och sprängämnen för att göra livet surt för det odöda packet.

Upplägget är snarlikt det i Vermintide med att du och dina tre vänner bara har en chans att klara varje bana, dör man får man börja om från början då spelet inte har några checkpoints och detta gör att lagarbete är absolut nödvändigt om man vill gå levande ur striderna. Efter varje bana tjänar du in pengar som kan läggas på att antingen uppgradera vapnen och därmed göra det enklare för dig eller att uppgradera din klass och låsa upp nya förmågor. Detta är ett beroendeframkallande upplägg som varken är nytt eller unikt men det funkar otroligt bra i World War Z.

WWZ - 1
Förutom de genomarbetade kampanjerna finns även mer traditionella multiplayerlägen som också är underhållande. Du måste både akta dig för spelarna i det andra laget samtidigt som zombies kommer i vågor och attackerar och det hela påminner lite om flerspelarläget i Uncharted-spelen. Saber Interactive kunde nöjt sig med att bara ha kampanjerna men flerspelarläget förlänger faktiskt livslängden ytterligare och känns som en trevlig bonus.

World War Z är inte ett unikt spel, det gör inget nyskapande men vad det däremot gör är att det har en enorm charm och ett stort omspelningsvärde då det är så pass beroendeframkallande. Jag kan helt enkelt inte lägga ifrån mig handkontrollen när jag väl börjat spela och det om något är ett gott tecken på att Saber Interactive verkligen lyckats. Att ett spel baserat på en 6 år gammal rulle med Brad Pitt skulle komma att bli årets ”sleeper hit” hade jag aldrig kunnat gissa innan men jag blev extremt överraskad.

Största +
Vansinnigt roligt med vänner
Kampanjerna är ganska långa och varierade
Underbart karaktärsgalleri

Största –
En del buggar drar ner helhetsintrycket något

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *