Recension: Sekiro – Shadows Die Twice

När någon nämner From Software tänker kanske de allra flesta på Dark Souls, Bloodborne och en brutal och oförlåtande svårighetsgrad. När någon nämner utvecklaren för mig går tankarna istället till fantastiskt byggande av världar, oförglömliga karaktärer och en fingertoppskänsla som få andra besitter. Deras nyaste spel Sekiro: Shadows Die Twice tar dock en lite annan inriktning än Souls-spelen men lyckas de leverera ännu ett mästerverk?

Sekiro - 2
Sekiro: Shadows Die Twice är hur man än vänder och vrider på det inte ett nytt Dark Souls som många kanske trott. Det känns snarare som en andlig uppföljare till studions klassiker Tenchu och från början ryktades det om att det utvecklades som ett spel i den serien. Själva inramningen med ninjor och feodala Japan är som hämtad från Tenchu och så också de brutala avrättningsrörelserna som uppkommer när du smyger dig på fienderna.

Spelet handlar om protagonisten Wolf som får i uppdrag att skydda den mystiska pojken Kuro och föra honom till säkerhet. Det dröjer dock inte länge innan helvetet brakar lös och efter en hetsig batalj förlorar Wolf armen och pojken blir kidnappad. Efter att ha fått en mekanisk protesarm ditsatt av den mystiska ”The Sculptor” är siktet inställt på hämnd och att hämta hem pojken igen men det visar sig bli lättare sagt än gjort.

Sekiro - 1
Den som tyckte From Softwares tidigare spel var svåra har knappt sett något än, Sekiro är oförlåtande, brutalt och hänsynslöst och kräver att du som spelar verkligen lär sig det komplexa stridssystemet för att ha någon chans mot alla som vill ta livet av dig. Då du kunde rulla undan eller blockera det mesta i studions tidigare spel så fungerar detta inte i Sekiro, du måste antingen hoppa över, ta tag i fiendens vapen eller parera med L1-knappen precis innan fiendens attack träffar vilket är enklare sagt än gjort.

Något From Software alltid varit mästare på är att bygga världar som verkligen fångar spelaren och får en att vilja utforska vartenda skrymsle och vrå och samma sak gäller även i Sekiro. Dark Souls-serien hade en väldigt mörk och hemsk värld och Bloodborne satte en egen tvist med den viktorianska stilen medan Sekiro tar sin inspiration från den Japanska Sengokuperioden med allt vad det innebär. Världen i Sekiro är trots sin brutalitet den kanske mest färgglada och inbjudande som From Software skapat och det hela ser bedårande vackert ut.

När det kommer till bossarna som blivit något av studions signum så finns här mer än i något av deras tidigare spel, närmare trettio stycken till antalet varav de flesta har gemensamt att de är väldigt svåra att besegra till en början. Det krävs verkligen att man har tungan rätt i mun och lär sig deras attackmönster och hur man bäst straffar dessa om man ska gå segrande ur striderna. De kunskaper du lärt dig från Souls och Bloodborne är knappt till någon nytta här då spelet är så pass fundamentalt annorlunda.

Sekiro - 3
Då detta är mer av ett actionäventyr än ett renodlat rollspel så får du nöja dig med det svärd du får i början hela spelet genom. Det finns dock en uppsjö andra vapen du kan sätta på protesarmen och det är genom att experimentera med dessa som spelet verkligen öppnar upp sina möjligheter. Det finns exempelvis yxor, spjut, smällare, kaststjärnor och annat du kan använda för att göra livet surt för dina fiender.

Sekiro: Shadows Die Twice är ett renodlat mästerverk och Hidetaka Miyazaki och hans studio har gjort det igen. Jag kommer till och med gå så långt som att påstå att det är denna generations bästa spel tillsammans med Bloodborne och From Software visar återigen att man just nu är världens mest kompetenta spelstudio.

Största +
Fantastiskt stridssystem
Underbar känsla att gå runt och upptäcka saker
Bossarna är lika utmanande som underhållande
Musiken håller som vanligt världsklass

Största –
Det dröjer antagligen innan vi får ett nytt spel av From Software

10av10

Vi mottog ett recensionsexemplar av Activision.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *