Recension: One Piece World Seeker

OPWS_01One Piece World Seeker är ett modigt kliv ut i en öppen värld för Luffy och hans besättning från mangan One Piece, som handlar om pirater och skattsökande. Spelets koncept är att man får ta kontroll över Luffy och utforska Prison Island, en ö där marinerna har tagit över i stort sett all kontroll och hela ön är av delade åsikter både för och emot dem. Sidouppdrag, materialsamlande och strider är nyckelorden för One Piece World Seeker och på papper så kan det bli hur bra som helst för en serie som One Piece.

Jag vill först och främst peka på berättelsen. Den är fenomenal och utstrålar verkligen allt som gör serien One Piece så bra och den är även skriven utav Eiichiro Oda själv (författaren till One Piece). Berättelsen är total “filler” vilket betyder att spelet inte kommer att täcka någon berättelse ifrån originalserien mer än cameos från kända karaktärer eller termer. Vi öppnar spelet med att Luffy har blivit tillfångatagen utav marinerna och eskorteras genom ett stort fängelse uppe i luften, ett så kallat “Sky Prison”. I bakgrunden så ser vi hur resten av besättningen smyger runt bakom kulisserna och tar fram information om skatter. Luffy sätts framför Isaac som är Warden för marinkåren på ön. När besättningen har fått vad de kom för så bryter en liten strid ut i en fantastisk CGI-scen och även Luffy bryter sig loss för att slåss mot Isaac innan han till slut hoppar ner från fängelset mot ön som befinner sig under dem.

Det är här som Luffy nu träffar på Jeanne, en originalkaraktär för spelet som blir vår guide till Prison Island och ger oss bitvis med information om dess struktur och historia ju längre vi kommer i spelet. Berättelsemässigt så är det fantastiskt uppbyggt att vi får bitvis med viktig information ju mer man spelar och det är som sagt i berättelsen som World Seeker skiner. Samtliga utav stråhattarna är trogna till sina roller och personligheter och deras japanska röstskådespelare är samma som i animen. Det tillkommer även faktioner som man kan bygga relationer med genom att klara olika utmaningar. Många utmaningar är att klara ut mer utav berättelsen och sidouppdrag men även “Defeat X Pirates” och liknande. Det är ett kul system i grunden som ger lite mer mål utöver utforskandet.

ONE PIECE WORLD SEEKER_20190311151227

När det kommer till själva gameplayen så bromsar spelet rejält för mig. Det är vackert och öppet och Prison Island är fantastiskt designad men när jag slängs in i spelet så känns Luffy mer som en trögstartad traktor än det oljade jetplan han annars målas upp som. Genom att lösa några uppdrag i början så får jag skill points att lägga ut på ett till synes ganska stort skill-träd, men för att jag ens ska orka ta mig runt på ön så offrar jag extra stridsbonusar för att lägga alla mina poäng på rörelse i form av gum-gum-rocket och UFO, som innebär att jag med R1 kan skjuta iväg mig över kanter och sedan masha X för att sväva en liten sträcka. Båda färdigheterna kan också uppgraderas ytterligare än gång för att hålla längre. Det finns även en färdighet för att öka springhastigheten på Luffy och även en för att öppna skattkistor snabbare. Den sista kanske låter konstig, men det tar (på riktigt) nästan 30 sekunder att öppna en liten kista med föremål i. Vem beslöt att det skulle ta så lång tid? Så nu måste jag ju spendera mina färdighetspoäng på att se till att kistan går att öppna 10 sekunder snabbare. Det ska då tilläggas att man inte får färdighetspoäng hur som helst, de kommer genom att slutföra uppdrag. Man får knappt några poäng för strider, så min plan att utforska och besegra varenda fiende jag ser gick snabbt utför och jag undviker de hellre om möjligt. Så det tar ett par hundra poäng bara för att få Luffy till ett stadie som jag tycker att han borde vara ifrån start, och då har jag inte ens satt några poäng på hans stridsfärdigheter än.

Striderna är den renaste formen av mashing. Luffy har två stridsformer i form utav Observation Haki och Arnament Haki, där den ena i grund är snabb och den andra stark. Båda formerna har egna skill-träd där man kan utveckla dem och lägga till fler attacker men skillnaderna i skada och hur jag tar mig an en strid är minimala. Fiendevariationen är väldigt liten och utöver att jag testar en ny attack ett par gånger så återgår jag snabbt till att bara ta mig fram och veva på för det är det som fungerar bäst om det inte är en bosskaraktär. Försök till att göra det mer intressant finns där i form av färdigheter som Perfect Guard och Perfect Dodge som exempelvis gör att tiden slöas ner om du undviker en attack i sista stund och sådär, samt ett specialattack-system där du samlar energi (eller intensity) och kan smälla av stora attacker så som Red Hawk genom att spendera mätare. En skjutmekanik finns med också: eftersom Luffy är gjord utav gummi så kan han sikta och blixtsnabbt boxa folk på avstånd. Siktet finns alltid på skärmen och med kameran vilande väldigt nära Luffys axel genom hela spelet så känns det fruktansvärt närgånget och inzoomat och mer som en third person shooter än ett äventyrsspel i One Piece-anda. Vissa fiender har också på tok för snabba reflexer, jag menar då krypskyttar placerade på olika tak i städerna. Om jag försöker att skjuta iväg mig över taken så tar det knappt en halv sekund innan någon skjuter ner mig och jag får långsamt falla ner. Där snackar vi 360 no scope-färdigheter för de gör det varje gång Luffys huvud kommer ovanför taknivån och det tvingar mig då att långsamt springa nere på gatorna eller försiktigt klättra upp där en krypskytt finns och hoppas att ingen annan finns på taket bredvid.

ONE PIECE WORLD SEEKER_20190311154345

Musiken i scener och strider är fantastisk men av någon anledning så är det helt tyst när jag springer runt och utforskar. Det enda jag hör då är Luffys fotsteg och hans uttalade “gomu gomu no ROCKET” “ROCKETOOO”, “ROCKET”, när jag tar mig fram vilket blir repetitivt väldigt fort. Det är väl okej om han säger nåt var fjärde eller femte gång men varje gång känns overkill när det är det enda ljudet som hörs. Med det sagt så är dialogerna tyvärr inte uttalade, det är bara något enstaka ord och sen en ruta utav text. Talade dialoger kommer istället i de större CGI-scenerna som är få men ack så belönande att titta på.

Nä, One Piece World Seeker är ett fantastiskt koncept som dessvärre faller på själva spelmekaniken. Storyn och RPG-elementen är bra och så även samlandet av material och skatter men striderna och Luffys klumpiga rörelser gör ett ordentligt avtramp som saktar ner vad som annars kunde vara ett fantastiskt spel som sätter One Piece på spelkartan. Sepelet är utvecklat utav Ganbarion som tidigare har gjort bland andra One Piece Unlimited World Red och det märks tycker jag. Även det spelet hade en fantastisk RPG-känsla med samlande och karaktärsbyggande men klumpiga strider och en mer “handhållen” känsla, som om det skulle passa bättre på till exempel Vita.

Jag hade hemskt gärna sett någon form av förändring för att göra striderna roligare, några exempel på rak arm är en AI-partner som man får välja ifrån besättningen, få lov att spela som en i besättningen eller helt enkelt gjort striderna antingen turbaserade eller färdighetsbaserade a ‘la Final Fantasy XV. Skjutsystemet känns opassande och jag hade hellre sett flera utav Luffys närstridsattacker och hastighet representeras.

OPWS_02

Så kort och gott så kan jag säga att berättelsen och miljön är spelets absolut starkaste sida och värd att upplevas. Det representerar verkligen vad One Piece står för och karaktärerna är trogna ursprungsmaterialet. Cameos ifrån serien behandlas bra om än kort och relationen mellan de nya karaktärerna på ön är spännande att se utvecklas. Jag ser att Ganbarion har försökt sig på något nytt med spelmekaniken men det faller tyvärr kort och eftersom det utgör majoriteten utav spelet så drar det ner betyget avsevärt. Jag har dock hopp om att man en dag prickar rätt och vi får ett fantastiskt One Piece-spel, för vissa delar är verkligen fullträff men når inte ända fram.

Största +
Berättelsen och ön
Troget mot ursprungsmaterialet

Största –
Långsamt att ta sig fram de första timmarna
Striderna är klumpiga och ointressanta
Kan inte spela som eller med de andra stråhattarna

6av10

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *