Recension: Left Alive

Innan Left Alive släpptes så var det ett av de spel jag såg fram emot mest och mycket av det berodde på att det utspelas i samma värld som den klassiska spelserien Front Mission. Här har dock Square Enix valt en annan inriktning och istället för att skapa ännu ett strategispel har man valt att göra ett storybaserat actionäventyr men var det verkligen så lyckat?

Left Alive - 2
Det första som slår mig när jag startar upp Left Alive är hur pass välgjorda filmsekvenserna och själva introt faktiskt är, jag kände direkt att detta skulle bli något speciellt och när jag väl fick börja spela började dessvärre de första problemen uppenbara sig.

Berättelsen i Left Alive är en väldigt intressant sådan, en av de bättre Square Enix producerat på senare år rentav men spelmässigt är detta mer eller mindre en renodlad katastrof. Vi har tre olika spelbara karaktärer som narrativet växlar mellan efter uppdragen och själva grundhistorien om två grannländer som börjar kriga mot varandra är minst lika intressant som i Front Mission-spelen.

Problemen med spelmomenten är så pass många att de knappt går att lista i denna recension men det initiala intrycket är att det känns som någon skapat detta utan att någon annan fått spela igenom det innan skivorna trycktes. Även på den enklaste svårighetsgraden ”Light” så tål fiendesoldaterna helt absurda mängder stryk, jag tömde exempelvis tre hela magasin i en soldat och han stod fortfarande upp efteråt. Ännu mer skrattretande blir det några minuter in i spelet när man instrueras att ta upp ett järnrör och slå en fiende med och den sedan dör på tre slag av detta men inte på över 30 skott från pistolen.

Left Alive - 1
Då spelet inte heller har traditionella checkpoints utan du måste leta upp speciella datorer att spara vid så blir det hela långt mer frustrerande än andra spel. Ibland kan fienderna se dig genom väggar trots att du är försiktig och får de syn på dig kan du lika gärna starta om då det är helt omöjligt att skjuta sig ur en sådan situation då du dör på några få skott. Jag förstår att Metal Gear Solid varit den främsta inspirationskällan men i Left Alive fungerar det helt enkelt inte då själva spelmekaniken är så pass usel. Att man exempelvis inte kan avrätta en fiende som man smygit fram bakom är också helt obegripligt, du får antingen använda järnröret eller skjuta och riskera att bli upptäckt, några andra alterantiv finns ej.

Då och då får du kliva in i ”Wanzers”, de gigantiska stridsvagnsdräkter som spelserien Front Mission är känd för och det är under dessa partier spelet lyser som starkast. Jag önskar helt ärligt att hela spelet hade utspelat sig i cockpiten på en av dessa bestar då det helt enkelt hade blivit ett bättre spel eftersom mekaniken som involverar dessa faktiskt fungerar.

Left Alive - 2
Left Alive känns som ett rent hafsjobb där budgeten gått på filmsekvenser och att anlita kända art directors från bland annat Metal Gear-serien, som spel är det närmast ospelbart. Även om du älskar Front Mission är det svårt att rekommendera detta, spelets starkaste sida är helt klart berättelsen som är riktigt välskriven.

Största +
Berättelsen är välskriven
Snygga filmsekvenser
Bra musik

Största –
Spelmomenten är fruktansvärt dåliga

4av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *