Recension: Dead or Alive 6

Att det gått hela 7 år sedan Dead or Alive 5 släpptes känns nästan osannolikt. Jag minns än idag hur jag spelade och recenserade femman febrilt innan lanseringen och jag hade extremt kul med det trots min bristande kompetens inom 3D-fighters. Nu är den efterlängtade sexan äntligen här till den nuvarande generationens konsoler och efter åtskilliga timmars spelande är jag redo att avlägga min dom.

DoA6 - 1
Vid en första anblick känns Dead or Alive 6 ganska exakt som del fem gjorde men det dröjer inte många minuter innan man märker av några väldigt stora och fundamentala skillnader. Den största nyheten stavas så klart ”4 Way Holds” som är det nya regelsystemet som kort och gott innebär att du kan straffa i princip alla attacker i spelet oavsett vilken riktning de kommer från. Detta visar sig dock vara lättare sagt än gjort och detta faktum plus att i princip alla tidigare regler från spelserien är inkluderade gör att Dead or Alive 6 är ett av de mest tekniskt avancerade fightingspelen på marknaden idag.

Då servrarna eller själva lobbysystemet ej var uppe under den period då denna recension skrevs så fick jag hålla till godo med allt material som erbjöds för ensamma spelare och det är faktiskt en hel del. Vi har inte ett lika utbrett berättelseläge som i SoulCalibur VI men det finns ändå gott om saker att ägna sig åt till den grad att det räcker och blir över.

DoA6 - 2
En av de stora nyheterna är det utförliga träningsläge som spelet erbjuder och där vi gradvis introduceras för nya och gamla funktioner i spelsystemet. Denna digitala skola erbjuder lektioner i över 40 olika ämnen som rör de mekaniker spelet använder sig av och det är ganska lätt att bli överväldigad då detta är långt ifrån ett enkelt spel att lära sig fullt ut. Räkna med hundratals timmar om du förväntar dig att bli bra på Dead or Alive 6 då det är så pass mycket att ta in om man ska fatta allting.

Jämfört med del fem känns kontrollen och responsen betydligt bättre och till skillnad från de flesta 2D-fighters så är spelet extremt känsligt för knapptryckningar. Du kan därmed inte ”spamma” knappar och hoppas på att vinna och det hela är nästintill absurt exekutionsbaserat när det gäller specialrörelserna.

Nytt är också DoA Quest som spelläget kallas där du genom att göra olika korta uppdrag belönas med allt från nya kostymer till ny musik och annat smått och gott. Dessa uppdrag fungerar också som en förlängd tutorial där du får stjärnor som belöning utifrån du klarat de utmaningar som uppdragen erbjuder. Överlag känns detta som ett utmärkt tillskott då du hela tiden belönas om du är villig att lära dig vad spelet har att erbjuda.

DoA6 - 3
Allt som allt är Dead or Alive 6 en helt fantastisk uppföljare och ett av de mest kompletta fightingspelen på marknaden idag. Det är förvånansvärt lätt att hoppa in i även för oerfarna som bara vill ha några snabba matcher och djupet är så pass stort att man gärna stannar kvar och vill lära sig bli bättre på det. Har du minsta intresse av spelserien är köprekommendationen given.

Största +
De nya karaktärerna är kul och intressanta
Otroligt djupt spelsystem

Största –

Inget lobbysystem online vid lanseringen

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *