Recension: Anthem

När någon nämner Bioware kanske man främst tänker på Mass Effect eller Dragon Age-serierna men faktum är att Anthem varit under utveckling minst lika lång tid som flera av titlarna i dessa serier. Att kalla Anthem för efterlängtat skulle därmed inte vara någon överdrift och efter klavertrampet med Mass Effect Andromeda så har Bioware en hel del att bevisa den här gången.

Anthem - 1
När det stod klart att Anthem inte skulle vara ett traditionellt Biowarespel utan ett onlineäventyr med co-op i fokus så jublade jag. Även om jag verkligen uppskattar studions övriga spel så tyckte jag det var modigt och vågat att de valde att testa nya marker och även om det finns en hel del spel inom den här genren så är det länge Destiny som stått som kung på tronen och i min mening behövdes det en seriös utmanare.

Det är med öppet sinne jag kastar mig in i Anthems värld och efter en bombastisk introduktion får jag välja vilken ”Javelin” jag vill använda mig av först, detta är ordet Bioware använder för de robotdräkter spelaren får ha på sig och som ger olika förmågor i spelet. Jag fastnar direkt för Ranger-klassen och jag ger mig sedan ut och börjar utforska via berättelseuppdragen.

Det första som slår mig är att Anthem är otroligt vackert när det kommer till själva inramningen, miljöerna är grönskande och fina, musiken är mäktig som få och känslan av att bara flyga omkring i själva världen är riktigt häftig. Även om möjligheten att kunna flyga finns där så tillför den dock inte särskilt mycket under spelets strider utan det är mer en form av transportmedel för att kunna ta sig mellan de områden som uppdragen utspelar sig i.

Anthem - 3
I Anthem finns det en rad olika vapenklasser så som automatkarbiner, pistoler och granatkastare och samtliga av dessa kategorier har tre olika vapen, något som på förhand har fått hård kritik men med handen på hjärtat undrar jag hur många som verkligen använder fler vapen när de väl hittat sina favoriter. Att köra med en pistol och ett prickskyttegevär utrustade samtidigt är inga problem och man kan kombinera dessa två vapenplatser hur man vill och även skapa nya, kraftigare vapen genom ”Forge”.

Många av uppdragen i Anthem är snarlika och själva uppdragsdesignen är ganska upprepande. Många gånger ska du antligen rädda någon, stå i en cirkel och skydda något alternativt leta upp några runor som finns placerade i närområdet för att spelet ska avancera. Detta kan låta simpelt med tanke på Biowares tidigare resumé där variation varit ett slags ledord men faktum är att i Anthem fungerar det trots att det är enformigt. Jag skulle påstå att spelets uppdrag är mer varierade än de i Destiny vilket kanske inte säger så mycket men om du gillar den spelserien lär du förmodligen även uppskatta uppdragen i Anthem.

Anthem är ett spel som på förhand fått mycket kritik, oftast helt obefogat av folk som inte ens spelat spelet. När det kommer till själva berättelsen är det en smärre katastrof och handlingen är så pass ointressant att man gärna trycker förbi dialogen för att kunna fortsätta röja runt med sina kompisar men när det kommer till själva striderna och spelmomenten är dessa bland det bästa Bioware gjort överhuvudtaget.

Anthem - 2
Visst, det är enformigt, har en dum berättelse och erbjuder inte så mycket att göra mer än att farma bättre utrustning när man väl är klar med uppdragen men vilka andra spel av den här typen gör det ärligt talat? Jag har kul när jag spelar Anthem, jag har riktigt kul när jag flyger runt med vänner och gör samma saker om och om igen och för mig är det vad TV-spel handlar om, nämligen att ha roligt och där har Bioware lyckats. Detta är bara början för Anthem och det ska bli kul att se på vilka sätt utvecklarna bygger på spelet i framtiden.

Största +
Sagolikt vacker grafik och design
Musiken är riktigt mäktig
Flygkänslan är underbar

Största –
Berättelsen engagerar inte
Stundtals enformig uppdragsstruktur

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *