Recension: Death End re;Quest

Den Japanska utvecklaren Compile Heart kanske är mest känd för sin Neptunia-serie här i väst men faktum är att de har en hel repertoar med spel i sin portfölj. Nu är det dags för studions nya titel med det något knepiga namnet Death End re;Quest att lanseras här men håller det måttet?

Death End
När det stod klart att manusförfattaren bakom det populära Corpse Party även skrivit berättelsen i denna titel så blev jag helt klart intresserad. Direkt när jag startar spelet får jag upp ett varningsmeddelande om att det minsann inte är för känsliga personer då det innehåller mängder med våld och blod. Jag tänkte rent instinktivt att det hela börjar bra då ett gigantiskt monster sliter huvudkaraktären Shina i stycken och jag såg fram emot ett riktigt mörkt rollspel men ack så fel jag hade.

Visst, Death End är ganska våldsamt men det är också det enda unika spelet har jämfört med andra japanska rollspel. Trots den brutala inramningen introduceras jag till stereotyp efter stereotyp från valfri manga eller anime och redan i den sjukt långsamma inledningen har jag svårt att hålla uppe intresset. Dialogen fortsätter i vad som känns som en oändlighet och det är också i princip samma saker som upprepas om och om igen om att världen gått åt helsike och folk förvandlats till blodtörstiga monster.

Death End 2
Röstskådespelarna i Death End är också under all kritik och saknar all form av inlevelse som hade behövts för att göra berättelsen intressant. Det låter som detta vore ett billigt beställningsjobb där röstskådisarna stått och skyndat sig i studion för att komma hem till eftermiddagskaffet så fort som möjligt.

Men rent spelmässigt då? Death End bjuder på traditionella turbaserade strider i vanlig ordning fast här har man skruvat ned tempot rejält. Striderna går så pass långsamt att även de svagaste fienderna man möter blir en plåga att hantera då allt tar så infernaliskt lång tid. Jag älskar vanligtvis turbaserade strider i mina rollspel men i det här fallet är det rent absurt, det är som att utvecklarna ansträngt sig för att jag inte ska kunna få ha roligt med spelet.

Death End 3
Death End re;Quest är dock inte helt värdelöst trots min kritik, det har en del ljusglimtar och då framför allt när det kommer till designen av vissa karaktärer och monster som stundtals är riktigt välgjord och färgglad. Gillar man Compile Hearts tidigare spel så finns det en chans att man kommer uppskatta detta också men den som väntar sig ett nytt Persona eller Dragon Quest lär dock bli gravt besviken.

Största +
Karaktärsdesignen är stundtals bra
Musiken är trivsam

Största –
Ointressant berättelse
Dialogen tar aldrig slut
Striderna är vansinnigt tråkiga och långsamma

6av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *