Recension: Far Cry New Dawn

För bara knappt ett år sedan släppte Ubisoft Far Cry 5 där vi fick stifta bekantskap med Joseph Seed och hans djävulska sekt och när det i vintras utannonserades att en uppföljare redan var under utveckling så blev jag något skeptiskt. Sättet på vilket man spottat ur sig dessa titlar nästintill på löpande band skapade en känsla av oro hos mig då jag var rädd för att kvaliteten på spelen skulle bli lidande. Nu är dock Far Cry: New Dawn här och efter 30 timmar på återbesök i Hope County är jag redo att lägga min dom.

FCND - 3
Även om detta rent berättelsemässigt är en uppföljare till fjolårets spel så står det alldeles utmärkt på egna ben. Det krävs därmed inte några som helst förkunskaper för att kasta sig in i det senaste äventyret vilket är skönt. Istället för den stygga prästen Joseph så är det denna gång tvillingsystrarna Mickie och Lou som har bestämt sig för att göra livet surt för invånarna i Hope County. Systrarna har bildat ett gäng vid namn Highwaymen som efter apokalypsen några år tidigare bestämt sig för att roffa åt sig alla tillgångar och vara så allmänt vidriga mot folk som det bara går.

Här kommer du in i bilden eller rättare sagt den karaktär du skapar i början av spelet. Det visar sig snabbt att nästintill alla andra i Hope County är oförmögna att stå emot dessa banditer och det är därmed din uppgift att bringa rättvisa i sann Mad Max-stil och det visar sig snabbt att det är betydligt roligare än jag någonsin kunnat ana.

FCND - 1
Att Ubisoft denna gång velat skapa ett mer färgglatt och lekfullt spel är tydligt direkt från start och trots allvaret och brutaliteten så har New Dawn hela tiden glimten i ögat och driver med allt från Wikipedia till populärkulturella fenomen. Jag fastnade aldrig riktigt för varken den fjärde eller femte delen i serien men i New Dawn satt jag som uppslukad från början tills äventyret var över.

Far Cry: New Dawn bygger på en något uppdaterad version av samma grafikmotor som användes i femman men trots detta är spelet faktiskt snyggare rent grafiskt och mycket av detta beror på flera designmässiga val som tagits under utvecklingen. Att låta Hope Countys flora och fauna bli mer framträdande trots ett landskap präglat av apokalypsen visade sig snabbt vara en bra idé. Något som dock lämnar en del övrigt att önska är spelets HDR-läge som snabbt visar sig vara en besvikelse, tanken med tekniken är att ge färgerna mer djup men här ser de istället desto mer urvattnade ut tråkigt nog.

Mycket känns igen från föregångarna rent spelmässigt men det bjuds också på en del nyheter så som att man inspirerats av Fallout-serien och skapat en mer rollspelsliknande upplevelse där fienderna har hälsopoäng och vapnen därmed är olika kraftfulla. Det är inget som skakar om hela grunden för spelserien men det är ändå ett trevligt inslag som får mig att vilja testa den fullständiga arsenalen istället för att springa runt med samma bössor hela spelet genom som annars är vanligt när man hittar ett favoritvapen.

FCND - 2
Far Cry: New Dawn revolutionerar inte Far Cry utan det förfinar snarare hela konceptet och trots den korta utvecklingstiden har Ubisoft inte bara skapat ett fantastiskt nytt äventyr utan också det bästa spelet i hela serien. De som redan gillar konceptet lär älska spelet och de som inte varit frälsta sedan tidigare kan mycket väl bli det likt de människor Joseph Seed ledde i föregångaren.

Största +
Det bästa Far Cry-spelet någonsin
Hope Country har aldrig varit vackrare
Skön humor och bra karaktärer
Mästerlig musik

Största –
HDR-stödet är en besvikelse

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *