Recension: Ace Combat 7 – Skies Unknown

Ace Combat är en serie som existerat ända sedan Sony lanserade första PlayStation och även om det varit en ganska nischad serie så har den haft en enorm skara fans som skrikit efter ett nytt spel till den nuvarande generationens konsoler. Nu är Ace Combat 7: Skies Unknown här och himlen har aldrig sett vackrare ut.

AC7 - 1
Jag måste erkänna direkt att jag är flygrädd, jag är rädd till den grad att jag inte skulle sätta mig på ett flygplan om det så medförde att jag blev miljonär. Det kanske låter löjligt men mitt förakt för höjder har följt med mig hela livet och således har jag aldrig flugit en enda gång förutom i spelens värld och Ace Combat 7 kommer med största sannolikhet inte att ändra på den saken men jag kan i alla fall ha extremt roligt med de digitala planen vilket är allt som räknas.

Denna spelserie har alltid varit känd för den smått löjliga handlingen som präglat nästintill alla spel i serien, det är globala konspirationer, vansinniga luftstrider och tokiga uppgraderingar som står i centrum och det är precis lika B-filmsaktigt som jag vill ha det i ett spel av den här typen. Den här gången har dock Project Aces slagit på den stora trumman och berättelsen är vansinnigt snyggt utformad med mängder av CG-filmer som ska få spelarna att fastna i berättelsen (nåväl) och dessa är en fröjd att titta på.

AC7 - 2
Det bör dock sägas direkt att detta är så långt ifrån en flygsimulator man kan komma, snarare bör Ace Combat 7 liknas vid Star Fox och spel inom den genren. Du styr planet med analogspakarna, du skjuter, du bombar och saker sprängs samtidigt som den helt fantastiska musiken dundrar ur högtalarna och det är allt spelet handlar om. Upplägget är lika enkelt i den här sjunde delen som det var i den första som släpptes för över 20 år sedan och det är ju precis så fansen vill ha det.

Unreal Engine har självklart gjort underverk återigen när det kommer till det tekniska och Ace Combat 7 är för det mesta helt löjligt vackert. Flygplanen är detaljerade, explosionerna färggranna och landskapen som skymtas på marken nedanför är bedårande när man flyger förbi i flera hundra kilometer i timman. Att detta är det mest tekniskt imponerande spelet i serien är kanske inte någon överraskning då det trots allt var flera år sedan vi fick ett Ace Combat-spel men det gör det inte desto mindre imponerande.

Kampanjen är hyfsat lång och väldigt välgjord och när den väl är avklarad börjar klättrandet och kampen för att få högsta ranken på samtliga banor precis som i de tidigare spelen. Detta visar sig snabbt vara lättare sagt än gjort då framför allt bossarna i Ace Combat 7 är ruskigt utmanande och majestätiska, man märker att arkadaction har varit ledordet under utvecklingen.

AC7 - 3
Det finns även ett fåtal flerspelarlägen, något som snarare känns som en efterkonstruktion för en spelserie där ett onlineläge knappast behövs för att bära produkten. Vi har Battle Royal (som inte alls har med den genren att göra) som är dog fights kort och gott samt ett Team Deathmatch-läge och det är allt. Majoriteten av de som köper Ace Combat 7 lär antagligen dock göra det för kampanjen och flerspellägena kan därmed ses som en ren bonus.

Ace Combat 7 är inte en vidareutveckling av det koncept som de föregående spelen bygger på, det är snarare en förfining av konceptet fast i snyggare förpackning. Spelet lär inte bota någons flygrädsla, allra minst min men det är ett vansinnigt roande arkadspel som inga fans lär bli besvikna på och ibland är det allt som behövs för att stava till succé.

Största +
Vansinnigt vackert
Musiken är som vanligt i toppklass
Kampanjen är lång och utmanande

Största –
Flerspelarlägena känns mest som en efterkonstruktion

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *