Recension: Hitman 2

Hitman2_01Hitman 2 är en direkt uppföljare till 2016’s reboot utav Hitman-serien och följer såklart den skallige Agent 47 och hans handler Diana när de följer upp spåren ifrån “The Shadow Client”, en mystisk person som har information om Agent 47’s förflutna och dessutom arbetar för att eliminera skuggorganisationen Providence. Det erbjuds nya banor och spellägen och om man köper till Legacy Pack så tillkommer dessutom hela första spelet så att man kan få en helhetsupplevelse. 

Berättelsen i Hitman är ganska rörig även om man har hängt med från de gamla spelen upp till Hitman Absolution. Rebooten som skedde 2016 är därför mycket välkommen för att börja reda ut vad som har hänt och inte. Agent 47 kan inte minnas sitt förflutna och är mer eller mindre skapad för att vara den perfekte lönnmördaren. Han är känslokall och uträttar sina uppdrag med kirurgisk precision (intalar jag mig själv också när jag för 11e gången laddar om en sparning som gick fel). Själva berättelsen är inte alls lång och sträcker sig över fem nivåer och om sanningen ska fram så är det inte för storyn som jag spelar Hitman. Det är definitivt omspelbarheten på samtliga nivåer!

Om ni förväntar er nya tricks och funktioner i Hitman 2 så kommer ni nog att bli besvikna då det är en ren uppföljare både när det kommer till berättelsen men också till själva gameplayet. Det är något som jag personligen är lite kluven på, dels för att jag ändå förväntar mig nya saker om jag köper en uppföljare till skillnad från en expansion till ett spel. Hitman 2 känns mer som en fullpris-expansion men det är också där den andra delen kommer in: gameplayet är redan så fenomenalt att jag knappt tänker på att det är ett nytt spel. Allt är finslipat och de nya banorna är varierande och kommer med nästan 50 olika utmaningar vardera att tackla genom flera spelomgångar. “Make the World your weapon” är spelets slogan och det stämmer mycket bra då nästan allt går att interagera med på olika sätt. Knuffa någon ner i en pool med en hungrig flodhäst? Check. Spränga någon med en explosiv gummianka? Check. Infiltrera ett garage och skruva loss däcken på en racerbil och se förödelsen? Check!

Hitman2_02

Genom att hitta flera små “Story Missions” ute i världen så kan man spela ut olika scenarion, ofta med mörk humor som utgång. Dessa är frivilliga men bidrar till de olika målen som finns på varje bana. Du kan också vara kreativ och hitta ditt egna sätt att eliminera dina mål. Smyga eller total förödelse – du bestämmer. Det ska dock tilläggas att Hitman 2 är ett riktigt svårt spel, framförallt i början innan man helt vänjer sig vid knapparna och alla karaktärers beteendemönster. Till en början så blev jag påkommen och dog nästan hela tiden, men med tiden så vande jag mig mer och mer och hade fruktansvärt kul även när jag tog mig an samma bana för 3e gången i rad.

Det nya multiplayerläget “Ghost Mode” är ett riktigt välkommet tillägg, det gör att du och en annan spelare laddas in i samma värld precis bredvid varandra. Era världar är sedan speglingar då alla karaktärer rör sig likadant, men påverkas inte utav varandra. Målet är att få 5 poäng först genom att lönnmörda slumpade måltavlor (ni får alltid samma) och när en spelare lyckas att ta ihjäl målet så får den andre spelaren 20 sekunder på sig att ha ihjäl samma mål innan ett nytt blir aktuellt. Du får minuspoäng om mordet blir bevittnat eller om någon hittar kroppen inom cirka 10 sekunder efter mordet. Man startar läget utan någon utrustning och får istället ta vad banan erbjuder eller finna vapenlådor som finns utspridda och innehåller slumpade föremål så som vapen eller förklädnader.

Hitman2_03

Ett annat roligt läge är Elusive Target som alla spelare får lov att ta ihjäl på kreativa sätt för att få så hög poäng som möjligt. Det första målet är ingen annan än Sean “The Undying” Bean som må vara en fantastisk skådespelare men som ändå har för vana att dö i nästan alla filmer eller serier som han medverkar i. Dessa Elusive Targets är tidsbaserade och bara aktiva i ett visst antal dagar innan ett nytt mål tar dess plats. Sedan så har vi Contracts som har funnits med ett tag där en spelare utför ett mord med specifika målsättningar och utmanar sedan andra spelare att utföra samma mord och få mer poäng. Sniper Challenge är också ett läge för två spelare samtidigt, denna gången så ska man samarbeta genom att vara krypskytt och racka upp så hög poäng som möjligt via olika utmaningar och poängmultipliers.

Hitman 2 levererar stadigt på gameplay trots en rörig och ärligt talat ganska ointressant story och jag är tacksam för att IOI har skippat “säsongs”-upplägget där episoder har släppts separat. Det känns mycket bättre att få hela spelet på en gång och kunna spela mina nya favoritbanor direkt. Ghost Mode har fått gå varmt här hemma och det är alltid lika kul att ladda in utan utrustning och känna spänningen när min motståndare närmar sig målet medan jag fortfarande försöker lista ut hur jag ska ta mig förbi vakter. De unika morden som presenteras i form av Story Missions inuti uppdragen är kreativa och roliga att följa och jag känner ett stort behov av mer Hitman. Även om de nya nivåerna är ruskigt roliga att spela om så önskar jag att det fanns fler när det ändå gäller ett helt nytt spel, men tack vare Legacy Edition så har jag i alla fall samtliga nivåer från det första spelet att hoppa in i utan att byta skiva.

Största +
Upp mot 50 utmaningar på alla nivåer
Ghost Mode är riktigt kul och spännande
Spelet är utmanande men aldrig orättvist

Största –
Hade gärna sett fler banor
Storyn känns väldigt “meh” trots en reboot

8av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *