Recension: SoulCalibur VI

SoulCalibur har för mig alltid varit en serie som imponerat stort oavsett om det gäller grafik eller mängden innehåll. När Soul Edge släpptes till PlayStation 1 var det på sin tid ett ruskigt imponerande spel och uppföljaren till Dreamcast står sig än idag som en av de mest imponerande lanseringstitlar jag spelat. Det har gått 6 år sedan vi hörde något senast från serien men nu är äntligen den sjätte delen här!

SC6 - 3
Trots att jag aldrig varit något större fan av 3D-fighting så har SoulCalibur som spelserie alltid lockat mig och fått mig att sitta timma efter timma. Kanske är det att karaktärerna har vapen, kanske är det att karaktärerna är ofantligt mycket coolare än de i exempelvis Tekken eller kanske är det rentav mängden innehåll som riktar sig till ensamma spelare. Den här gången har dock Project Soul öveträffat sig själva och leverarat ett av de mest innehållsrika fightingspel jag någonsin spelat.

Vi har förutom det sedvanliga arkadläget även Libra of Soul samt Soul Chronicle. Det förstnämnda är en slags fusion mellan fightingspel och rollspel där du får skapa din egen karaktär och dra runt över hela världen, slåss och göra uppdrag samtidigt som karaktären du skapat hela tiden blir starkare och får tillgång till nya vapen. De gärningar du utför skickar dig antingen på vägen mot godhet eller ondska och som resultat av detta ändrar sig berättelsen utifrån dina val. Detta är inget nytt i spelsammanhang men när det kommer till fightingspel har jag aldrig någosnsin tidigare sett ett så ambitiöst spelläge. Libra of Soul känns kort och gott som att det skulle kunna ha varit ett eget spel.

SC6 - 2
Soul Chronicle är den mer traditionella berättelsen där vi efter att ha spelat igenom det en gång låser upp de olika karaktärernas unika berättelser. Även här finns det innehåll som med lätthet räcker i dryga 15 timmar och för dig som är intresserad av ”lore” finns det en hel del att gotta ner sig i. Till skillnad från många andra titlar i samma genre känns berättelserna och karaktärerna hela tiden intressanta till den grad att man vill lära sig mer om deras livsöden.

I och med del sex introduceras också en hel del nya inslag som ingjuter nytt blod i serien, ett av dessa inslag är Reversal Edge som kort och gott kan beskrivas som en våldsammare version av sten, sax och påse. Genom ett tryck på R1-knappen kan du attackera din motståndare i en häftig mellansekvens där det gäller att gissa hans eller hennes knapptryckningar för att sedan matcha dessa med den knapp som slår ut den valda. Till en början låter detta mest som en gimmick men det visar sig snabbt att det blir en livsnödvändig teknik att bemästra då man med hjälp av denna kan vända matcher som går dåligt.

Även systemet för så kallade ”parries” ökar livslängden på spelet ofantligt mycket då det gör att ingen match känns den andra lik. Precis som i Street Fighter III kan man precis innan en attack träffar trycka framåt och X-knappen för att parera motståndarens attack och där med göra denna sårbar. Detta element ökar också förutsättningarna för att SoulCalibur VI kommer att bli ett framgångsrikt spel vid diverse turneringar. Den som bara vill spela för skojs skull kan utan problem göra det utan att använda dessa ovan nämnda funktioner men för de mer tävlingsinriktade öppnar det upp för en mängd olika taktiker och så kallade ”mind games”.

SC6 - 1
SoulCalibur VI är utan någon som helst tvekan inte bara det bästa spelet i hela serien utan också ett av de bästa fightingspelen denna konsolgenerationen. Oavsett om du gillar att spela ensam eller med kompisar så finns det innehåll som räcker hur länge som helst. Att hela onlineupplevelsen dessutom har en helt fantastisk nätkod som gör striderna laggfria är även det ett stort plus i kanten. Detta är i min mening ett av årets mest givna köp om du har minsta intresse av fightingspel!

Största +
Mängder med innehåll även för ensamma spelare
Reversal Edge är en lika nödvändig som häftig funktion
Samtliga karaktärer känns roliga att använda
Helt fantastiskt bra nätkod

Största –
Inget stöd för turneringar online vid lanseringen

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *