Recension: ASTRO BOT Rescue Mission

När jag knappade in koden för ASTRO BOT Rescue Mission till PSVR hade jag i ärlighetens namn inga som helst förväntningar på titeln. Det hela såg ut som en generisk plattformare som skulle vara ett desperat försök av Sony att visa hur bra plattformsspel fungerar i VR.

Oj, så fel jag hade.

astro-bot-rescue-mission-screen-01-ps4-us-18may18

ASTRO BOT Rescue Mission har nämligen visat sig vara årets kanske största överraskning och solklart det bästa PSVR-spelet jag testat hittills. Det är inte bara ett charmigt och utmanande plattformsspel, det är en titel som visar prov på uppfinningsrikedom och nytänkande från Japan Studio som är få spel förunnade.

I ASTRO BOT Rescue Mission spelar jag, inte helt oväntat, som en Astro Bot som måste besöka en rad olika planeter i jakten på sina vänner. Detta görs genom plattformshoppande och strider mot olika fiender och bossar. Upplägget är väldigt simpelt om det kokas ned men det faktum att PS VR används gör all skillnad i världen, tillsammans med sätten som min handkontroll också spelar en viktig roll. Med min DualShock 4 kan jag spänna upp linor, spruta vatten och mycket annat för att hjälpa min Astro Bot genom äventyret.

Vid dessa tillfällen känns det som att jag är en observatör som behöver samarbeta med min Astro Bot för att komma vidare och det skapar ett ovanligt påtagligt band mellan mig som spelare och Astro Boten.

astro-bot-rescue-mission-screen-02-ps4-us-18may18

Jag har sett jämförelser online som kallar ASTRO BOT Rescue Mission VR-motsvarigheten till Super Mario 64 och även om jag inte riktigt skulle vilja gå så långt är det ingen underdrift att spelet är något av en mindre revolution för VR-formatet. Det är ett spel som är sällsynt välanpassat till sitt format och som tänjer på dess regler samtidigt som det fungerar minst lika bra som ett ”vanligt” spel.

Om du äger ett PlayStation VR-headset är du kort och gott skyldig dig själv att kolla in ASTRO BOT Rescue Mission.

Största +
En otroligt kreativ titel
Charmiga nivåer
Underhållande användning av DualShock 4

Största –
Kan möjligtvis orsaka lite illamående för känsliga spelare

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *