Recension: Black Clover Quartet Knights

BCQK_03Ilinx’s Black Clover Quartet Knights är en 4-mot-4 3rd person shooter baserat på mangan/animen Black Clover som handlar om magi. Jag har personligen inte följt serien men jag sträckkollade ett par avsnitt för att få en liten överblick på karaktärerna och tonen. Det är en ganska typisk shounen i stil med Naruto, One Piece eller Bleach med en stark huvudkaraktär som har som mål att bli bäst på någonting. Släng på ett stort gäng färgglada sidokaraktärer och så kör vi!

Story Mode tar ut svängarna och kör på med en originell berättelse som inte är med i mangan vilket jag tror kan vara en frisk fläkt för de som följer serien. Jag känner igen de karaktärerna som vi får starta med, det vill säga huvudpersonen Asta, den lite pryda Noelle och deras ledare Yami. De är ute på uppdrag och träffar på flickan Karna som har skickats framåt i tiden av sin far när deras familj blev attackerad. Karna blir sedan besatt utav sin fars ande och vill ha hämnd mot de som störtade honom för länge sedan. Berättelsen visas upp med riktigt snygga animerade filmer som har tagits fram just för Quartet Knights men de kommer inte alltför ofta. Det finns även ett par scener skapade med spelmotorn men det vanligaste berättandet vi får kommer dock via visual novel-aktiga stillbilder med röstskådespel. Det är även uppdragsbaserat och när man har klarat ett uppdrag i berättelsen så kan man sedan spela om den med sina upplåsta karaktärer.

Det är ett riktigt snyggt spel och det flyter på otroligt bra i animation och det märks att man har lagt ner tid på det. Däremot så är själva gameplayet ganska klumpigt. Det är en shooter i tredje person och det finns ett fåtal karaktärer som slåss i närstrid. Karaktärerna är uppdelade i 4 olika klasser: Fighter, Shooter, Support och Healer och genom att blanda lite på rollerna när man spelar så kan man få ett ganska välbalanserat lag. Attacker kommer väldigt varierat och kan vara svåra att se och oftast så dör man nästan direkt innan man hinner reagera ordentligt på grund av alla effekter som uppstår när flera spelare ser varandra. Det är lätt att försöka se spelet mer som en brawler i början då de flesta animespel brukar vara uppbyggda på det sättet, men här är det enbart vissa karaktärer som har någon form utav block eller skydd så det gäller att hela tiden röra på sig, precis som man ska i en shooter och ju snabbare man inser det desto snabbare kan man börja göra framsteg.

BCQK_01

Spellägena i multiplayer är baserade på något slags mål; hålla zoner eller eskortera föremål i grova drag. Karaktärerna som man kan spela kan även justeras till viss grad genom att köpa uppgraderingar till deras förmågor och sätta dessa i ett “deck” eller loadout. Det mesta är dock “Förmåga X gör Y mer skada” och liknande så det är inget avsevärt som händer men lite mekande finns där. Alla karaktärer känns också väldigt unika även om de delar roller. Jag gick igenom samtliga karaktärers Challenge Mode där man får testa på dem och jag fastnade för en del support- och healerkaraktärer då deras förmågor var riktigt roliga att använda gentemot att bara ösa skada över slagfältet.

Dessvärre så har jag haft det svårt att testa ordentligt i Online då jag knappt har fått napp på några matcher. De få som jag har haft har varierat väldigt mycket i uppkoppling då vissa har fungerat felfritt medan andra har laggat så pass mycket att det har känts ospelbart. De matcher som jag har fått napp i har varit Ranked Match men jag har aldrig funnit en match i Custom. Ranked känns mer pressat då jag gärna vill kunna prestera ordentligt om ranken kan förändras och jag vet att mina motståndare känner likadant. Jag tycker alltid att det är roligare att gå in och ha kul i mer avslappnade matcher i form av just custom eller Quick Play som det brukar heta, men jag har inte lyckats här. Det finns heller ingen lokal versus så om jag inte kommer online så är det bara singelplayer som gället och det är inte så mycket innehåll förutom berättelsen och några snabba challenges.

BCQK_02

Det som jag tycker att Black Clover Quartet Knights gör riktigt bra är att få varje karaktär att kännas unik och berättelsen presenteras fantastiskt med sina animerade filmer. Det är just gameplayet i det stora hela som blir stelt otroligt fort, framförallt när det känns som att man inte har någon uppsikt och att man inte rör sig tillräckligt fort för att överkomma vissa “spammande” karaktärer som kan hindra din framfart utan problem. Att det saknas Team Deathmatch eller nån slags Horde Mode är också trist då jag gärna hade sett mer lagbaserade matcher mer än “täck Zon A” i två lägen. Nä, det finns definitivt många bra idéer men slutprodukten känns tyvärr ganska blek jämfört med vad potentialen som spelet har. Jag har dock fått upp ögonen för serien och kommer vara en av de första att kika in nästa del om Ilinx och Bandai Namco har planer för det!

Största +
Karaktärer känns unika
Riktigt snygga animerade scener

Största –
Strider känns klumpiga
Få spellägen
Online känns redan dött

6av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *