Recension: Yakuza Kiwami 2

YAKUZA KIWAMI 2 Poppo (Tenkaichi St.)

Yakuza 2 är det andra spelet som får ett ansiktslyft ifrån den gamla Playstation 2-versionen och får då även bära extratiteln ”Kiwami” precis som föregångaren i fjol. Jag har hört sedan innan att just Yakuza 2 ska vara bland de starkaste titlarna i serien och även om jag inte har spelat originalversionen så hoppas jag att remaken håller måttet. Redan innan jag startade spelet så kikade jag en del på jämförelsevideor innan spelsläppet och för att ha byggt upp spelet på nytt ifrån grunden så är det riktigt coolt hur man har matchat scen för scen. Med Dragon Engine som drivkraft och ett tidshopp tillbaka till cirka 2006 så är jag redo att ge skurkar massvis med stryk och spela en hel del minispel som Kiryu!

Det har gått ett år sedan händelserna i Yakuza 1 och Tojo-klanen är mer eller mindre i spillror. Det är ont om pengar, familjer lämnar klanen och styrkan finns inte kvar vilket har lämnat dem öppna för en attack ifrån den rivaliserande klanen Omi Alliance i Kansai. Vi möter Kiryu Kazuma på en kyrkogård tillsammans med sin skyddsling Haruka där de har en minnesstund för de bortgångna Yuki och Nishikiyama. Här får vi ett prompt att se händelserna i Yakuza 1 för den som behöver friska upp minnet, vilket är väldigt bra. Plötsligt så dyker Tojo-klanens nya Chairman upp för att tala med Kiryu, men blir dessvärre lönnmördad utav Omi Alliance. Eftersom klanen är i spillror så skulle ett fullt ubtrutet krig stava katastrof vilket bäddar för att Kiryu ska ta sig till Kansai för att försöka medla fred med männen som just har mördat deras ledare. Stämningen är spänd och jag tycker att storyn är helt fantastisk och jag har riktigt svårt att slita mig, framförallt när vi ganska tidigt presenteras för vår antagonist Ryuji Goda, även känd som Dragon of Kansai. En storvuxen man som hatar att bli jämförd med Kiryu som bär monikern Dragon of Dojima, då han anser att det enbart kan finnas en drake.

YAKUZA KIWAMI 2_20180828223613

Så i och med att vi ska åka till Kansai så gör staden Sotenbori en stor comeback! Senast vi var där var i Yakuza 0 och det var där vi tillbringade majoriteten av speltiden som Majima. Det här nu gått nästan 20 år sedan dess och Sotenbori har utvecklats men ändå behållit sitt ”skelett”. Jag känner direkt igen mig och kan navigera runt utan problem, trots att vissa ställen har stängt ner och nya affärer har tagit dess plats. Floden som rinner igenom staden har också fått sig en fin uppgradering då det istället för smala grässtigar nu är utbyggt med bryggor och fina uteställen. I Sotenbori så introduceras vi för ett utav spelets lite större minigames; Hostess Cabaret. Det är samma som i Yakuza 0 och går ut på att samla på hostesses och tävla i Cabaret Grand Prix och är ett utmärkt sätt att tjäna extra pengar på mellan storyuppdragen.

Det är ju heller inget Yakuza utan en hel drös av minigames överlag och så är även fallet i Kiwami 2. Arkadhallar med gamla Virtua Fighter, Casino-spel, fiske, golf, pilkast eller mahjong: listan är jättelång. Det går in i riktigt djup detalj på samtliga minispel med, så pass att de skulle kunna säljas som små egna spel faktiskt. Jag satt uppe en kväll i cirka 4 timmar bara för att lära mig mahjong och hade en youtube-tutorial samtidigt för att ta mig vidare i spelhallen i Kamurocho. Sidequests finns det såklart också gott om och vissa av dem låser nu upp en ”ally” som kan hjälpa dig när du slåss i deras distrikt och variationen på uppdragen är lika galen som alltid. Att till exempel gå på ”bebisklubb” är ju något som man måste uppleva någon gång och när Kiryu inte uppskattar fetishen blir det – som det nästan alltid blir – slagsmål!

YAKUZA KIWAMI 2_20180911143621

På tal om att slåss så är ju Kiwami 2 helt uppbyggt i ”Dragon Engine”, samma som Yakuza 6 och det märks att det har byggts vidare ifrån det. Det finns fler attacker och striderna flyter på riktigt bra. Det finns nästintill inga laddningstider förutom när man byter zon och slagsmålen kan lätt tas in i restauranger och affärer. Ju fler attacker Kiryu lär sig desto roligare blir varje strid då det finns mängder med häftiga finishers att använda.

Ju mer jag spelar det så inser jag hur fantastisk Yakuza-serien är och hur långt den här kommit. Jag har kikat på jämförelser med originalet och det är galet hur bra de har byggt om spelet ifrån grunden. Jag tycker helt ärligt att Kiwami 2 är det bästa i spelserien och jag kan inte finna några fel med det. Det är en ren fröjd från början till slut och storyn håller mig fastklistrad med riktigt välskrivna karaktärer och en jämnt stigande spänning. En riktigt stor bonus är även den nyskrivna berättelsen om vad Majima har haft för sig under året som gått mellan de två spelen. Ja, du läste rätt. Du får spela som Majima igen och med en originalberättelse! Ju mer du spelar igenom berättelsen med Kiryu desto fler kapitel låser du upp för Majima som har ett eget spelläge, så det går att blanda lite som man vill. I Kiryus berättelse så står även Majima för minigamet ”Clan Creator” som introducerades i Yakuza 6, vilket jag fortfarande har lite svårt för. Det handlar om att rekrytera och styra stridande enheter från ovan och försvara ditt territorium. Vissa enheter har specialattacker som kan vända en tuff strid, men jag tycker personligen att det känns klumpigt och långsamt så jag har inte dykt alltför djupt in på det, men även det minigamet har en egen storyline med ett eget avslut.

YAKUZA KIWAMI 2_20180904215422
Yakuza Kiwami 2 är ett måste om du gillar serien och kan spelas innan de andra tack vare att det är tillräckligt självgående och har både scener och information för att snabbt sätta sig in i gamla karaktärer och deras relationer till Kiryu. Jag kan inte annat än ge det en fullpott och även om jag vet att den kommande versionen av Yakuza 3 inte får en ”Kiwami”-remake så vill jag ändå hoppas, för det går bara framåt och uppåt och jag kan inte få nog!

Största +
Fantastisk berättelse
Inga laddningstider mellan affärer, byggnader eller strider
HEAT-moves är fortfarande sjukt kul att utföra och fler har tillkommit sedan Yakuza 6
Det är fullproppat med aktiviteter

Största –
Jag tycker att minigamet Clan Creator är lite segt

10av10

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *