Recension: Destiny 2 – Forsaken

Det är ganska exakt ett år sedan Bungie släppte efterlängtade Destiny 2 och en hel del har hänt sedan dess. Vi har bjudits på två stycken expansioner som tråkigt nog var bland de sämsta utvecklarstudion gjort sedan starten och man har tappat stora delar av spelarbasen till andra titlar. Nu har de dock lovat att råda bot på detta och släppt Forsaken, den första ”riktiga” expansionen till Destiny 2 i min mening och efter dryga 60 timmar är jag redo att avlägga min dom om de lyckats eller ej.

Forsaken - 3
Själva berättelsen i Destiny-spelen har av någon märklig anledning alltid varit sekundärt för min del, kampanjerna har mest agerat som en förlängd introduktion och det är först efter man klarat dessa som spelen börjat på riktigt. Med detta sagt så har Bungie faktiskt i och med Forsaken skapat den bästa kampanjen i hela spelserien och även den längsta. Uslingen Uldren Sov har rymt från fängelset Prison of Elders från första spelet och som om det inte vore nog avrättar han fanfavoriten Cayde-6 under rymningen och det blir därmed din uppgift att hämnas på honom.

Att ta livet av en av seriens absolut skönaste karaktärer har varit ett omdiskuterat beslut ända sedan det blev känt men det fungerar också som drivkraft mot att man verkligen vill göra livet surt för Uldren och kampanjen bygger på en hel del överraskningar och vändningar och tar upp emot 10 timmar att klara av beroende på hur effektiv man är. Ungefär halvvägs in får man för första gången välja i vilken ordning man vill tackla uppdragen då Uldrens åtta baroner också måste avlivas om galaxen ska få fred. Här känns det som att man sneglat lite extra på Capcoms Mega Man-serie i och med valfriheten. De olika baronerna är förstås av varierande svårighetsgrad och för första gången i seriens historia så har dessa bossar även lite av egna personligheter.

Forsaken - 1
Ett av de största klagomålen mot Destiny 2 har varit mängden innehåll som minst sagt varit bristande sedan spelets lansering. De två första miniexpansionerna lämnade som sagt en del övrigt att önska men i Forsaken känns det som att Bungie verkligen tagit i. Efter kampanjen finns en rad olika aktiviteter man kan ta del av och det nya end game-området Dreaming City är inte bara enormt utan också det vackraste område Bungie skapat till den här serien rent estetiskt. Detta område huserar inte bara diverse mindre uppdrag utan också ett slags horde-läge där belöningar delas ut gentemot hur länge du och andra spelare överlevt. Nu är det bara en knapp vecka sedan lanseringen och det känns som att Dreaming City har en hel del överraskningar till att erbjuda som spelare ej hittat ännu.

Den stora snackisen inför Forsaken har varit det nya spelläget Gambit som är en slags blandning av PvE och PvP där man sneglat både en och två gånger på MOBA-genren. Två lag med fyra spelare i varje möts i fyra stora arenor där det går ut på att döda fiender i så rask takt som möjligt för att sedan plocka upp de kristaller de tappar och därefter lägga dessa i en bank. Genom att vara effektiv kan man därefter skicka över fiender till motståndarens sida som blockerar deras bank och den som blir först till 75 kristaller gör att en boss framkallas som måste dödas för att laget ska vinna. Det trevliga i detta spelläget är att man emellanåt kan invadera motståndarens sida i bästa Dark Souls-anda och ställa till med ordentlig oreda, har motståndaren sin boss framme innebär varje dödsfall för det laget att bossen får tillbaks hälsa vilket gör att matcherna blir helt sinnessjukt hektiska mot slutet.

Forsaken - 2
Destiny 2: Forsaken innehåller precis allt jag önskat mig av en bra expansion till Destiny och efter dessa 60 timmar jag lagt ner inför denna recension så känns det som att jag bara börjat. Allt är inte perfekt, att det nu kostar orimligt mycket material att uppgradera vapen och rustning känns bara konstigt och medför en del ”grinding” men det känns förlåtligt i sammanhanget. Det som lockar mest är dock den nya raiden Last Wish som lanseras den här veckan och med tanke på hur bra resten av paketet är så hoppas jag att den lever upp till de högt ställda förväntningarna.

Gillade du Destiny 2 och vill ha mer så är detta ett givet köp, inte minst för den matiga kampanjen och Gambit som är ett av de bästa PvP-lägen som skapats för något onlinespel överhuvudtaget. Bungie har visat att man lyssnat på spelarna och därmed skapat den bästa expansionen hittills, jag hoppas bara inte vi får vänta ett år till på nästa.

Största +
Berättelsen är engagerande och kul
Gambit är ett fantastiskt spelläge
Mängder av nya platser att utforska

Största –
Det är orimligt dyrt att uppgradera befintlig utrustning

9av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *