Recension: Naruto to Boruto Shinobi Striker

NtB_ShinobiStriker_02

Naruto to Boruto Shinobi Striker är Namco Bandais senaste tillskott i sin animespelsamling och det är spelstudion Soleil (Rockshot, Devil’s Third) som ligger bakom detta fartfyllda multiplayerspel! Narutoserien behöver nog ingen introduktion då det är en utav Japans främsta mangor och oavsett hur insatt man är så lär man ha sett karaktärerna eller åtminstone hört namnet någon gång och i Shinobi Striker så får nästa generation också följa med, det vill säga sonen Boruto och hans vänner. 

 

Det ska nämnas att det finns ingen story eller direkt singelplayer i Shinobi Striker. Multiplayer är fokus och att köra i lag på 4 personer är det som gäller för att ha så kul som möjligt. Det närmaste vi kommer en berättelse är Missions som går ut på att klara olika delmål i flera uppsättningar och även om man kan gå in solo så är det inte att rekommendera då fienderna inte alls känns scalade för det. Nä, köa upp och försök åtminstone få med dig 1-2 personer till! Genom att klara dessa missions så kan man låsa upp fler karaktärer och utrustning till din egen karaktär och det är här vi kommer till det härliga innehållet i Shinobi Striker: din karaktär! När du startar spelet så får du skapa din egen ninja med diverse hårstilar, kroppsbyggnader och startkläder för att sedan under spelets gång låsa upp i princip allt som du någonsin har sett i Naruto-serien. Du kan också bli en lärling till de olika karaktärerna och lära dig deras unika attacker för att sedan klippa och klistra lite som du själv vill på din karaktär och skräddarsy några loadouts som passar just din spelstil.

NtB_ShinobiStriker_03

När vi ändå snackar om spelstil så är det kanske lika bra att nämna att hela gameplayet är en slags arenafighter med ninjutsu och wallrunning! Din karaktär kan byta mellan 4 olika roller: Attacker (slåss i närstrid), Ranged (lite klenare men har starka avståndsattacker), Defender (satsar på försvar med sköldar, pushback och lite slöare rörelser) och Healer (lagets hjärta, helar och ger support). Genom att träna med de olika karaktärerna så kan du bygga ut dessa roller till din egen stridsmaskin men många utav attackerna som du lär dig är låsta till specifika roller. De olika spellägena när man slåss mot varandra varierar ifrån ren Team Deathmatch till Capture the Flag och Base Assaults som vi har sett i de flesta multiplayerspelen men genom att justera dina roller så kan du briljera i dessa spellägen på olika sätt. Att som Defender hålla en bas med sköldar och ett starkt fotfäste känns lika bra som att utplåna en grupp fiender med en rangekaraktär och genom att ha lite koll på slagfältet och vad både dina vänner och fiender gör kan vara skillnaden mellan seger och förlust. När du dör så kan du nämligen byta roll om du vill och krydda till matchen lite. 

I början så blev jag riktigt frustrerad då jag gärna ville masha på med attacker och lämnade mig ständigt öppen för anfall ifrån alla vinklar (tänk på att wallrunning är en grej, anfall kan lätt komma ovanifrån eller en död vinkel) men ju fler matcher jag körde och började lugna ner mig desto mer djup ser jag i spelet. Det är väldigt lätta kontroller att sätta sig in i, du har nämligen dina standard svaga/hårda attacker, en block/dodge-knapp, två ninjutsuknappar och en ninja tool-knapp som alla går under ett cooldownsystem. Med det menar jag att du inte har någon resurs så som mana eller energi att hålla reda på utan bara att dina redskap tar en stund att ladda upp igen. Genom att ta dig an en situation lite mer varsamt så kan man lägga upp lite strategi för att nå sitt mål, tänk också på att det är teambaserat så att rusha in själv mot 3 spelare går liksom inte. Invänta backup och jobba med ditt lag för att nå snabb seger. Jag fattade tycke för att hänga tillbaka lite och vakta mina supportspelare och hålla baser och det är flera matcher som jag har slutat på första plats med mest poäng just för att jag spelar lite mer uppmärksamt.

NtB_ShinobiStriker_01

Då hela spelet är till för att spelas online så var jag lite orolig för nätkoden då de öppna betor som har funnits ute ett par gånger innan spelsläppet har varit ganska ostabila, men nu när spelet är släppt så är det väldigt sällan som jag upplever lagg. De gånger det dyker upp så märks det dock direkt och det är fruktansvärt frustrerande, eftersom karaktären “rubberbandar” runt och det går liksom inte att få någon som helst pejling på var man är eller vad som händer då man bara blinkar fram och tillbaka ett tag. Det har dock bara hänt ett fåtal gånger och majoriteten av mina omgångar är laggfria vilket jag är otroligt tacksam för.

Det finns dock ett par saker som jag verkligen inte gillar med Shinobi Striker och det främsta är spelets menysystem. Man slungas in i en liten spelarhubb som är en fin liten gård i staden Konoha och runtom så står det karaktärer som agerar som spelets olika menyval, så som Mission List, Customize, Quick Play och de diverse tränarna. De står väldigt långt ifrån varandra och man måste alltså springa till vardera för att välja uppdrag eller spelläge, utrusta din karaktär eller köpa utrustning. Om du står i kö för att komma in i en match får du heller inte trycka på någon annan meny, du måste först gå ur kön för att göra det. Otroligt frustrerande då jag vill köra ett gäng Quick Play och mellan matcherna lösa in utrustning eller fixa till min karaktär: först hoppa ur kön och vandra hela vägen bort till min tränare för att få belöning för att sedan springa över hela gården till shopen och ännu en bit bort för att lägga till mina nya grejer. Sedan såklart springa över gården igen för att åter lägga mig i kö. Nä, jag hade verkligen hellre sett en ren meny med dessa funktioner som jag kan bläddra igenom. Att nya karaktärer dyker upp på kartan med nya uppdrag är helt okej, dem kan jag gärna springa efter men att jaga de fundamentala funktionerna efter varje match är något som verkligen drar ner spelglädjen. 

Sammanfattningsvis så har jag riktigt kul med Naruto to Boruto Shinobi Striker. Att samla utrustning och spela i lag med ninjor i Narutos värld känns riktigt coolt och de snabba matcherna gör att jag snabbt vill in och spela lite till. Soleil har fått till en riktigt bra grund i sitt gameplay och det är synd att varken story eller någon singelplay har fått något rampljus men jag ser goda möjligheter att fortsätta som en ny spelserie. Riktigt kul att spela med människor som du känner, men det går även bra med slumpmässiga användere som du matchas med. Vill du spela helt själv så är det inte spelet för dig då uppdragen scalas för fler spelare.

 

Största +
Samla utrtustning och bygga min egen karaktär är ruskigt kul
Snabba och intensiva matcher för 4 mot 4 spelare
Största –
När det väl laggar så känns det direkt och förstör hela matchen
Spelarhubben är ruskigt seg och jobbig att springa runt i mellan matcher
Ingen story eller singleplayer-innehåll

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *