Recension: BlazBlue – Cross Tag Battle

Arc System Works har länge tillhört mina absoluta favoritutvecklare och det finns en stark anledning till det oavsett om spelserierna stavas Guilty Gear eller BlazBlue. De har gång på gång visat att de bemästrat avancerad 2D-grafik och djupa stridssystem och för första gången ger de sig på en gigantisk crossover men är det lika lyckad som det låter?

CTB - 1
BlazBlue: Cross Tag Battle är inte BlazBlue som vi känner igen det, det är ännu konstigare och nu menar jag inte bara själva berättelsen. Här har man samlat karaktärer från Persona 4, RWBY, BlazBlue och spelserien Under Night i ett enda fightingspel och urvalet av karaktärer är precis lika tokigt som det låter. Man kan bara klia sig i huvudet och undra över varför i hela friden man inte valt att ta med sina egna karaktärer från Guilty Gear då det är ett minst sagt märkligt beslut men så fort man börjar spela släpper alla negativa tankar.

Detta känns snarare som det har mer gemensamt med deras senaste spel Dragon Ball FighterZ än med tidigare spel i BlazBlue-serien då man precis som i det spelet har kontroll över mer än en karaktär per strid. Genom ett lätt tryck på X-knappen kan man växla in sin andra karaktär när den ena har lite liv och den som är ”uttaggad” får hela tiden tillbaks en portion av livet. Detta är inget nytt utan känns igen från både Tekken Tag Tournament och Street Fighter X Tekken men sättet Arc System Works gör det på är rent briljant.

CTB - 3
De karaktärer som sitter på vilobänken kan när som helst hoppa in och göra tre olika typer av attacker för att sedan försvinna ut igen lika fort och det är här storheten ligger i stridssystemet. Genom att lära sig hur dessa attacker fungerar kan man förlänga combos och få motståndaren att studsa runt i luften som en bordtennisboll utan problem och det är precis lika kul som det låter. Det märks att utvecklarna valt att rikta in sig mer på nybörjare denna gång då man märkte hur pass mycket det gjorde för communityn i Dragon Ball FighterZ.

Det så kallade ”Stylish Mode” som präglat tidigare BlazBlue-spel är här påslaget hela tiden och det innebär kort och gott att den som aldrig ens spelat ett fightingspel tidigare kan sätta sig och bara hamra på samma knappar för att göra avancerade combos som ser snygga ut. Haken är dock den att skadan inte bli riktigt lika hög som om man utfört en ”riktig” combo men det funkar som en utmärkt introduktion för den som bara vill hoppa in i spelet och ha roligt.

CTB - 2
Själva berättelsen i BlazBlue: Cross Tag Battle är dock rent och skärt svammel med olika dimensioner som möts och de olika sidornas berättelser är i princip samma som huvudberättelsen med BlazBlue-gänget. Dock är ju inte själva storyn något man lirar ett fightingspel för men det känns ändå värt att nämna då Arc System Works av någon anledning satsat på denna del istället för att inkludera ett renodlat arkadläge som säkerligen vore mer uppskattat av spelarna.

BlazBlue: Cross Tag Battle är kort och gott ännu en fullträff av Arc System Works och i viss mån är det till och med ännu roligare än vad Dragon Ball FighterZ var. Det har också den förmågan att det fungerar utmärkt som introduktion till genren för nybörjare och för det applåderar jag då utvecklarna inte direkt varit kända för att ha skapat lättillgängliga spel tidigare.

Största +

Unika och roliga karaktärer
Tagsystemet är fantastiskt roande
Kul att experimentera fram nya combos

Största –
Berättelsedelen känns nästintill onödig

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *