Recension: Aragami: Nightfall

Jag missade Aragami när det ursprungligen släpptes, även om dess ninjaupplägg lockade mig. Nu när expansionen Nightfall är här har jag haft en chans att prova på både huvudspelet och det nya materialet.

Aragami: Nightfall bjuder på en ny kampanj från huvudspelet som, såvitt jag märkt, är relativt fristående. Jag som nykomling hade inga problem med att hoppa in i äventyret då det rör sig om två nya spelbara karaktärer jämfört med originalet. Det erbjuds fyra nya nivåer att leka ninja på i bästa Tenchu-anda. Den celshadade grafiken gör dock mycket för att ge Aragami en egen identitet.

Aragami2

Fyra nivåer må låta aningen snålt men dessa är rejält tilltagna i storlek och tillräckligt varierade i sina miljöer för att expansionen skall kännas matig nog för att vara värd min tid. Funktionerna från huvudspelet hänger med över och det handlar om att med hjälp av övernaturliga förmågor lönnmörda mig fram till vilket mål jag än har.

Spelmekaniken i Aragami är av den gamla skolan och påminner en hel del om tidigare nämnda Tenchu men är aningen mer lättillgängligt. Mina smygande ninjor kan teleportera sig kortare sträckor för att hålla sig i skuggorna och de har naturligtvis möjligheten att lönnmörda fiender ur dessa skuggor. Detta trots att en av karaktärerna har skrikigt rött hår, vilket knappast får anses vara särskilt smygvänligt.

Spelet dras med vissa tekniska problem som drar ned helhetsintrycket och det kan ibland kännas tekniskt föråldrat. Med det sagt lyfter presentationen tack vare den färgstarka designen på såväl karaktärer som miljöer. Kontrollschemat kan kännas aningen gammalt också emellanåt och istället för en supersmidig ninja känns min karaktär ganska klumpig, särskilt när det blir hektiskt.

Aragami1

Aragami och Nightfall-expansionen känns som två oslipade diamanter. Upplägget är riktigt bra och den grafiska presentationen likaså. Dessvärre tappar spelet fokus på flera av nivåerna och det blir nästan överväldigande för att veta vart jag ska ta vägen. Jag hade inte föredragit ett helt linjärt spel, absolut inte men lite tydligare styrning hade varit välkommet.

Om du suktar efter ett nytt smygspel som utspelas i feodaltidens Japan är du förmodligen ganska utsvulten på något nytt och då är Aragami: Nightfall väl värt att kolla in, trots sina brister.

Största +
Den grafiska stilen
Samarbetsläget

Största –
Inte särskilt varierat
Kontrollen är ganska klumpig

6av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *