Recension: Space Hulk – Deathwing

När Streum On Studio släppte Space Hulk: Deathwing för över ett år sedan till datorer så kantades spelet av en lång rad problem vilket fick spelarna att ryta till ordentligt. Detta innebar också att spelet försenades kraftigt till Sonys konsol och vi fick inte ta del av spelet förrän nu då denna enligt utvecklarna förbättrade utgåva släpptes.

Deathwing - 1
Space Hulk: Deathwing utspelar sig i Warhammer 40K-universumet som i sin tur baseras på ett populärt brädspel men några direkta förkunskaper om detta behövs ej för att fatta vad spelet går ut på då det är ett ganska traditionellt skjutspel i förstapersonsperspektiv. Det som fångade mitt intresse för spelet var de uppenbara likheterna med det fantastiska och svenskutvecklade Warhammerspelet Vermintide men efter några timmar tillsammans med Deathwing visar det sig ganska snabbt att spelen är väldigt olika.

Det som förvånar mig mest är att Deathwing ger ett så pass splittrat intryck, vi har dels den klassiska kampanjen för ensamma spelare och sedan har vi flerspelarläget som består av samma(!) kampanj fast du ges möjligheten att kunna välja mellan olika klasser. Spelar du ensam kan du av någon anledning bara spela som en enda klass och systemet för hur du blir starkare är även det helt olikt jämfört med om du spelar med kompisar.

Deathwing - 2
Detta medför självfallet en rad problem, om man inte bryr sig om troféer så finns det ingen som helst poäng att spela bägge delarna av spelet. Kampanjen känns direkt meningslös att plöja igenom själv om du kan spela med kompisar och stundtals känns det som att utvecklarna på Streum On Studio inte kunnat bestämma sig för om de vill göra ett actionspel för ensamma spelare eller ett renodlat kooperativt spel i stil med Vermintide.

Rent tekniskt är denna uppgraderade utgåva en klar förbättring jämfört med originalet som kom till Steam, det flyter hela tiden på smidigt i 30 FPS men desto med oroväckande är att spelet har en tendens att krascha med jämna mellanrum vilket är extra trist då banorna kan ta uppemot 40 minuter att klara av och om du spelar med andra finns det inga sparpunkter.

Space Hulk: Deathwing är ett riktigt snyggt spel rent grafiskt och det känns som utvecklarna velat göra källmaterialet rättvisa då allt från miljöerna till de väldiga rustningar Space Marines bär är trogna brädspelet.

Deathwing - 3
Med handen på hjärtat är detta dock en av årets största besvikelser för min del då spelet marknadsförts som ett kooperativt spel i Warhammer 40K-världen men istället blev det ett spel för ensamma spelare med inslag av lite co-op. Någon direkt utmanare till kommande Vermintide 2 är det alltå inte men det är fortfarande ett bitvis ganska underhållande spel för de som gillar Warhammer.

Största +
Miljöer och karaktärer är trogna brädspelet
De olika klasserna känns varierade och olika varandra

Största –
Ger ett väldigt splittrat intryck
Att spela kampanjen själv är ingen höjdare

6av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *