Recension: Dark Souls Remastered

När Sonys dåvarande VD Shuhei Yoshida fick testa From Softwares spel Demon`s Souls innan lanseringen blev det närmast utskrattat. Yoshida kallade det för ett av de sämsta spel han spelat och när det släpptes några månader senare visade det sig att spelarnas omdöme blev ett helt annat. Demon´s Souls blev hyllat och anses idag vara ett av förra generationens bästa spel och succén blev därmed ett faktum. År 2011 släpptes den andliga uppföljaren Dark Souls och det blev ett av tidernas bästa spel i min och många andras mening.

DSR - 1
Sju år senare ger oss From Software nu möjligheten att uppleva det skräckinjagande äventyret i landet Lordran återigen i en uppfräschad version och ingen kunde vara gladare än jag. Även om originalet är helt fantastiskt så går det inte blunda för att det präglas av en del problem och då tänker jag först och främst på den stundtals horribla bilduppdateringen. Området Blighttown har för evigt blivit synonymt med dålig optimering då det ofta var nästintill ospelbart.

Dark Souls Remastered körs hela tiden i 60 FPS (och 4K-upplösning om du äger en Pro-konsol) och det har aldrig sett bättre ut än nu. Vissa texturer i spelet är uppgraderade och så även en del animationer som den för ”bonfires”. Uppfräschningarna må vara av det mildare slagit men de märks och kör man nyversionen sida vid sida med originalet blir det ännu mer uppenbart. Jag uppskattar i ärlighetens namn att From Software inte har ändrat för mycket i spelet då allt var så nära perfektion man kan komma sedan tidigare.

DSR - 2
Det finns så otroligt mycket gott att säga om Dark Souls som spelserie, den har inte bara inspirerat andra utvecklare och därmed gett oss spel som Nioh och det kommande Code Vein utan From Software bevisade också att det gick skapa ett spel som faktiskt är ett spel i denna tid som präglas av mer eller mindre interaktiva filmer som spelar sig själva. Berättandet finns där under ytan och genom att studera omgivningarna och läsa föremålens beskrivningar målas en bild upp av vad som faktiskt hänt i Lordran och denna form av berättande uppskattar jag personligen mycket mer än välgjorda filmsekvenser.

Att uppleva Dark Souls i 60 FPS känns i mångt och mycket som att faktiskt spela ett helt nytt spel om man jämför med originalet. Den nya bilduppdateringen gör verkligen Miyazakis epos rättvisa och jag kan mycket väl tänka mig att detta var ursprungsvisionen med spelet fast att hårdvaran inte riktigt räckte till.

DSR - 3
På förhand har det snackats om att denna nyversion främst är till för spelare som inte upplevde spelet på förra generationens konsoler men jag håller inte med. Det är nu sjätte gången jag spelar igenom spelet och jag är långt ifrån trött utan tvärtom, det känns som att få dricka ett vin som åldrats med värdighet istället för att dricka det direkt från butikshyllan och jag kan återigen konstatera att Dark Souls är ett av de bästa spel som gjorts.

Största +
Ett tidlöst mästerverk som är bättre än någonsin
Förbättringarna är små men avgörande
Att spela online är nu lättare än tidigare

Största –
Ett nytt spel i serien känns dessvärre avlägset

10av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *