Recension: The Witch and the Hundred Knight 2

witch_hundred_knight_2_01The Witch and the Hundred Knight 2 är Nippon Ichi Softwares “uppföljare som inte är en direkt uppföljare” till det första Witch and the Hundred Knight som släpptes här i väst 2014 på Playstation 3. Man spelar som den charmiga dockan Hundred Knight som får liv via häxan Chelka och svingar upp till 5 vapen åt gången medan man tar sig igenom banorna.

Jag har inte spelat det första spelet men det verkar inte göra någonting. Jag introduceras till en liten by där två systrar, Amalie och Milm, bor. Det visar sig att lillasystern Milm visar symptom på Witch Disease vilket betyder att hon har en slumrande häxa inom sig. För att undvika att bli avrättade av de rädda byborna så bestämmer sig systrarna för att flytta och ansluter sig till en helig order som jobbar med att utrota häxor och monster. Vi hoppar framåt ett år i tiden och storasystern Amalie håller på att utbilda sig till en Valkyrie och Milm ligger på operationsbordet för att botas ifrån sin sjukdom. Något går fel och den slumrande häxan Chelka tar över Milms kropp och personlighet. Det första hon gör är att ge liv till dockan som Milm fick utav sin storasyster och det är den här dockan som vi får kontroll över. Chelka spränger högkvarteret och ger sig av ut i skogen, men Hundred Knight vill inte lyda henne och letar istället upp Amalie och tillsammans finner de Chelka i skogen och besegrar henne. Det visar sig att Milm fortfarande finns någonstans inne i Chelka så Amalie kan inte förmå sig att ta ihjäl henne och beslutar sig för att finna ett sätt att få tillbaka sin syster.

Storyn berättas likt en visual novel med fullt röstskådespel antingen på engelska eller japanska och bär den typiska Nippon Ichi-stilen i utseendet. Ibland får man val i konversationer men dessa verkar inte alls ha någon påverkan så viss jag kan se, men får dig att hänga med i vad som händer. Själva gameplayen är sedan likt en dungeon crawler i att du styr Hundred Knight genom nivåer där det spawnar mängder med fiender som du har ihjäl genom att slå med dina vapen som du finner och utrustar dig med. Den ordnigen som du lägger dina 5 vapen blir sedan din kombination när du attackerar. Det finns svärd, hammare, tre typer utav stavar, spjut och lansar och samtliga har olika animationer och stats. Du kan ha flera uppsättningar sparade och byta mellan dem med ett knapptryck för att anpassa dig till fienderna du möter och en bit in i spelet så låser du även upp Krafting (ja, med K, fråga inte) som låter dig bygga egen utrustning.

The Witch and the Hundred Knight 2_20180330102547

När du är ute i fältet och härjar så bränner du GigaCalories som helst inte får gå ner till 0, då rasar dina stats och skulle du falla ner på 0 HP samtidigt så tappar du allt som du har plockat upp under utforskandet. Skulle ditt HP gå ner på 0 och du fortfarande har GigaCalories kvar så tappar du bara litegrann så resurshantering blir ett måste ju längre in du kommer. Vapen och föremål som du plockar upp kan inte användas förrän du avslutar nivån så det är viktigt att planera genom att ta med sig healingflaskor och de vapen som man vill använda innan man ger sig av.

The Witch and the Hundred Knight 2 är ett småcharmigt spel men för min del så faller det ganska snabbt ned i repetitionsfas. Berättelsen börjar spännande men jag tycker aldrig riktigt att det eskalerar utan står mest och tuggar på samma takt och karaktärerna börjar kännas som kopior ifrån andra Nippon Ichi Software-spel, då tänker jag framför allt på Disgaea-serien som nu i det senaste lider av samma problem. Det är en charmig look absolut, men det hade varit riktigt kul att se studion utveckla sin stil nu efter så många år.

The Witch and the Hundred Knight 2_20180415094008

Största +
Storyn börjar starkt med en spännande premiss
Kul att experimentera med olika vapenkombinationer

Största –
Storyn faller ganska snabbt
Det blir riktigt repetitivt fort

6av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *