Recension: Owlboy

Den genre som ofta benämns som ”nyretro” har verkligen blomstrat på senare år och vi har bjudits på det ena mästerverket efter det andra. Spel som Shovel Knight, Axiom Verge, Hotline Miami och många andra har visat att det faktiskt var bättre förr och nu är det dags för norska utvecklarna på D-Pad Studio att släppa sitt tillskott till genren på Sonys konsol.

Owlboy - 1
Det är nästan svindlande när man läser att Owlboy var under utveckling i hela nio år innan det släpptes. Detta om något visar vilket engagemang norrmännen haft i det här projektet och att det är något som skapats ur ren och obeskrivlig kärlek till en svunnen tid. Lyckas det då leva upp till förväntningarna som varit minst sagt enorma?

Egentligen är Owbloy inte helt nytt, det släpptes nämligen på Steam redan för nästan två år sedan men vi PlayStation 4-ägare har länge suktat efter att få sätta tänderna i det och nu får vi äntligen chansen. Owlboy handlar om den unge ugglepojken Otis och hans eskapader i en färgstark och minst sagt bedårande värld som inspirerats av otaliga spelklassiker på bland annat Super Nintendo.

Owlboy - 3
Då Otis är en uggla så innebär detta självfallet att han kan flyga kortare sträckor och det är detta faktum en stor del av spelmekaniken bygger på. Rent spelmässigt är detta ett så kallat ”Metroidvania” där du utforskar en öppen värld, finner låsta passager, hittar nya föremål och så vidare som du sedan kan använda för att ta dig vidare i ett tidigare låst område. Detta är en formel jag verkligen älskar och det glädjer mig att så pass många mindre utvecklare har annammat den då den aldrig känns gammal.

Det första som slår mig när jag startar Owlboy är hur otroligt detaljerat, stilrent och vackert det hela är. Det känns som att D-Pad Studio skapat en digital målning av 16-bitarsgrafik och resultatet är något av det finaste jag sett på länge. Det är sällan jag blir så imponerad över design men Owlboy lyckades verkligen fånga mitt nostalgiska hjärta helt och hållet.

Owlboy - 2
Förutom att flyga kan Otis även få tillgång till en rad medhjälpare som han bär i klorna medan han flyger runt och dessa har tillgång till olika vapen men gemensamt har de att alla är väldigt färgstarka personligheter som man lär sig att tycka om direkt.

Trots att indiescenen idag är så pass enorm lyckas Owlboy med något eget, det märks att detta är ett projekt som bygger till hundra procent på kärlek och jag kan bara lyfta på hatten åt D-Pad Studio, det nio år långa arbetet var värt väntan.

Största +
Grafiken och designen är helt magisk
Skön och medryckande musik
Härliga karaktärer och miljöer man blir glad av

Största –
En aning kort

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *