Recension: Yakuza 6

YAKUZA 6: The Song of Life_20180308131557

Yakuza 6 är avslutet på Kazuma Kiryus berättelse i Kamurocho. Det har gått 30 år sedan Kiryu var en nybörjare i den undre världen och med 5 huvudspel under bältet (jag räknar inte spinoffsen nu) så är han nu en 48 år gammal räv som inte vill något hellre än att njuta av sitt pensionerade liv. Ödet har dock andra planer och det dröjer inte länge innan Kiryu åter igen dras in i en härva som kan skaka hela Japan. 

Spelet startar som en direkt uppföljning på Yakuza 5 där Haruka avslöjar för världen att hon är uppfostrad utav Kiryu, en legendarisk Yakuza vars moniker ”Dragon of Dojima” är känt överallt. Hennes framtid som idol är därmed som bortblåst men hon får ändå lätta på sitt hjärta och Kiryu som precis har utkämpar sitt senaste äventyr ligger och kämpar för sitt liv på sjukhus. Ett stort pådrag ifrån polisen resulterar i att många kända ansikten hamnar bakom lås och bom. Kiryu, Majima, Saejima och självaste Daigo Dojima (nuvarande 6th Chairman för Tojo-klanen) åker alla in.

Kiryu avtjänar 3 år i fängelse och under den tiden så blir Haruka trakasserad utav paparazzi som följer henne och skriver taskiga artiklar om den ”yakuza-uppfostrade flickan” och det i sin tur ger dålig publicitet åt Morning Glory, barnhemmet som Kiryu öppnade för flera år sedan. Full av skuld och dåligt samvete så väljer Haruka att lämna de andra barnen för att inte hindra deras framtider med sin dåliga image. När Kiryu väl släpps ut så får han reda på att Haruka försvann för cirka ett och ett halvt år sedan.

Under de tre åren så har även Kamurocho blivit arenan för stora gängkrig. Little Asia, den kinesiska stadsdelen brann ner innan Kiryu åkte in och är nu ett stort fäste för den nyinflyttade Saio Triaden ifrån Kina. De krigar öppet med Tojo-klanen och ingen backar. Även Jingweon-maffian ifrån Korea är med för att ta del utav kakan om herravälde över stadsdelen. En trött Kiryu hamnar såklart mitt i smeten och efter några händelser så har han plötsligt hand om en bebis vid namn Haruto.

YAKUZA 6: The Song of Life_20180311192053
Harutos far tros befinna sig i Hiroshima i den lilla hamnstaden Onomichi, så det är dit Kiryu och Haruto reser. Onomichi är en stark kontrast till det rasande nattlivet i Kamurocho med sina trötta invånare, vackra havsutsikt och aggressiva lantis-yakuzor. Vår första starka kontakt är den lokala barägaren Kiyomi som förser Kiryu med både information och använder sina kontakter för att fixa en liten lägenhet åt honom och Haruto. Det dröjer dock inte länge förrän hans närvaro noteras, han är ju trots allt Dragon of Dojima, och Hiroshima styrs utav en rivaliserande klan till Tojo: Yomei Alliance.

Storyn i Yakuza 6 kan närmast liknas vid en långtradare då den är rätt seg att starta igång men väl i rullning så kan inget stoppa den. Flera kapitel in så var jag fast och började fokusera mer på huvudstoryn än sidouppdragen. Förutom vanliga sidouppdrag som alltid har funnits med i spelserien så erbjuder Yakuza 6 även en klan-skapare där du slåss med olika gäng genom att samla in råskinn som ska slåss åt dig och i Onomichi så kan du också coacha ett amatör-baseballteam till seger. Släng på karaoke, hostess-klubbar och till och med lite live chatt med lättklädda kvinnor och en gammaldags Kiryu för komisk effekt så börjar Yakuza 6 att ta form.

Hela spelmotorn har dessutom fått sig ett ordentligt ansiktslyft. Striderna har ett bättre flyt gentemot sina rätt stela föregångare, dock till priset av färre attacker och heat moves som är lite av en signatur för spelserien. Kamurocho är mer dynamiskt än någonsin då man nu kan gå in och ut ur byggnader och affärer utan laddningstid och kan ta sig upp på taken eller gå igenom byggnader helt på de flesta ställen. Om en fight sker inuti en butik så kommer dessutom personalen att vägra service.

Erfarenhet byggs upp genom olika kategorier så som styrka, smidighet, karisma och mer därtill. Dessa poäng får du bland annat från strider och mat och kan sedan distribueras som du vill på Kiryus värden eller färdigheter för att bygga upp honom till en ostoppbar förstörelsemaskin (eller ordentligt charmtroll på klubbarna eller i barerna). Om Kiryu är mätt så kommer han inte tjäna in någon erfarenhet från mat och dryck förrän han har bränt lite kalorier först.

YAKUZA 6: The Song of Life_20180308131703
Jag tycker att Yakuza 6 är ett bra avslut på sagan om Kiryu även om jag tycker att det är på tok för lite callbacks och gamla ansikten medverkande. Eftersom det är den sista delen så förväntade jag mig att många minnen skulle flöda men det är snarare tvärtom då det är flera nya ansikten vi får stifta bekantskap med samt att den nya spelmotorn skålar bort väldigt många moves ifrån striderna även om de nu flyter bättre. Förhoppningsvis så testas motorn och kommer att läggas på i framtida Kiwami-installationer och vidareutvecklas. Det är också mycket fokus på livet som förälder, barn och bandet där emellan och som förälder själv så träffar det rätt i hjärtat titt som tätt. Då det är en direkt uppföljare till 5 så blir upplevelsen bäst om du har spelat samtliga spel, men det är inte ett måste. I huvudmenyn så finns det små filmer som snabbt summerar alla spelen i serien för att fånga upp de som inte har spelat dem. Mitt personliga råd är att åtminstone spela Yakuza 0 och Kiwami som kom ut på PS4 förra året då de är en prequel och det första spelet för att få en riktigt bra introduktion till serien.

Största +
Omgjord spelmotor gör allt mer dynamiskt
Storyn tar full fart en bit in
Rikt på sidoaktiviteter

Största –
Färre heat moves
Det tar rätt lång tid innan storyn fångar mig på riktigt

9av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *