Förhandstitt: Warhammer – Vermintide 2

För sisådär ett och ett halvt år sedan släppte svenska studion Fatshark ett spel som fullkomligt skulle komma att ta mig med storm. Det hette Vermintide och var baserat på det gigantiska Warhammer-universum som gjort figurspelare helt lyriska av lycka under flera årtionden och det var just därför det blev en sådan överraskning för mig. Jag har nämligen aldrig haft något som helst intresse för Warhammer utan tillbringade större delen av min ungdom med att spela Magic the Gathering istället medan jag såg på när andra målade sina arméer i samma lokal.

Vermintide 2 - 1
Det som var så överraskande med just Vermintide var dels för att det var ett helt fantastiskt spel tillsammans med vänner men också att det fungerade som en utmärkt introduktion till Warhammervärlden och det fick mig faktiskt att bli mer intresserad av fenomenet. Fatshark var snälla nog att skicka Steamnycklar till oss på PSSverige och det är på denna version jag baserar mina intryck under denna förhandstitt. Något datum för PlayStation 4-versionen är ej satt ännu men då jag var så pass sugen kunde jag inte hålla mig utan kastade mig över deras efterlängtade uppföljare via Valves plattform istället.

Att den största inspirationskällan stavas Left 4 Dead kommer knappast som någon överraskning för den som spelat originalet. Fatshark har dock tagit konceptet och förfinad det och på så vis skapat något helt eget och det märks att även utvecklarna är stora Warhammerfans då man behandlat licensen med yttersta respekt. Den som spelat föregångaren kommer snabbt att känna igen sig i tvåan då man efter ett kort introduktionsuppdrag får välja någon av de karaktärer man bekantade sig med i ettan.

Vermintide 2 - 2
För egen del hamnade valet på Victor Saltzpyre då jag finner hans kommentarer under striderna överlägset roligast. Karaktärerna snackar nämligen med varandra konstant och kommenterar allt som händer och det är också här mycket av charmen med Vermintide 2 ligger. Efter att ha spenderat X antal timmar i sällskap med detta följe känns de som mer än bara något du styr, de känns som karaktärer med personlighet som du faktiskt fattar tycke för och det om något är bland det viktigaste som finns i ett rollspel av den här typen.

Förändringarna gentemot originalet är inte enormt stora, de är dock tillräckligt stora för att förbättra precis allt som etablerades för knappa två år sedan. Nu finns det olika klasser som karaktärerna kan ta sig an när de nått än viss nivå och detta visar sig snart ändra spelsystemet ganska fundamentalt. Efter att du slaktat en viss mängd råttor fylls en mätare upp sakta och detta är en ultimat attack som kan ta dig ur de mer kniviga situationerna. Fatshark har helt enkelt gett oss fler medel att hantera svåra stunder men detta innebär också att utmaningen har ökat.

Ett av de största klagomålen mot föregångaren var att fiendefloran var i minsta laget och här har Fatshark lyssnat på kritiken och slängt in fler elakingar att tampas med. Förutom råttorna i Skaven får vi även slåss mot Chaos samt en rad olika bossar. Själva ”directorn” som bestämmer allt som händer under spelet känns om möjligt ännu mer sadistisk i tvåan och mängden jäkligheter som slängs mot dig samtidigt kan ibland kännas överväldigande. Det är också i utmaningen som storheten ligger då det känns så otroligt belönande att äntligen klara den där banan man suttit fast på under flera timmar.

Vermintide 2 - 3
Vermintide 2 är något så unikt som en uppföljare som faktiskt förbättrar allt man saknade i föregångaren och mina timmar med Steamversionen lovar otroligt gott. Detta är ett spel som man lätt kan lägga hundratals timmar på utan att bli mätt och jag personligen längtar tills råttorna och de övriga ondingarna gör sitt intåg på PlayStation 4 senare under året.

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *