Recension: Sword Art Online – Fatal Bullet

Trots att jag faktiskt testat min beskärda del av spel baserade på Sword Art Online genom åren så kan jag knappast kalla mig själv för ett fan. Jag har inte sett animen, jag har inte läst mangan utan enda gången jag stiftat bekantskap med Kirito och hans vänner har varit i diverse spel av blandad kvalitet. Nu står turen hos Fatal Bullet som är det senaste tillskottet till serien och på förhand ser det ut att vara av betydligt högre kvalitet än föregångarna.

Fatal - 1
Då föregångarna haft ett genomgående tema med fantasy, svärd och monster så känns det skönt att utvecklaren Dimps har fräschat upp formeln lite då det denna gång istället är sci-fi med diverse skjutvapen det bjuds på. Fatal Bullet utspelar sig i den enorma världen Gun Gale Online och precis som i de tidigare spelen så simuleras ett MMORPG i tappning för ensamma spelare. Det finns dock uppdrag du kan ta dig an tillsammans med vänner och okända.

Detta är också det första spelet där du får skapa din egen karaktär och det är därmed inte Kirito som är huvudperson den här gången utan du själv. En bit in i spelet får du också en följeslagare i form av en android som du också får designa men självfallet finns Kirito, Asuna, Leafa och resten av gänget från Sword Art Online med i spelet och hjälper dig på de olika uppdragen. Något jag uppskattar är verkligen mängden med detaljer Dimps lagt in i själva karaktärseditorn, jag blev sittandes i närmare en halvtimma innan jag blev helt nöjd med min karaktär och för den som älskar sådant är detta spel ett rent föredöme.

Fatal - 3
Då Gun Gale-världen snarare fokuserar på skjutvapen än svärd så innebär detta också att själva spelmekaniken är radikalt annorlunda gentemot de tidigare titlarna. Detta är snarare ett skjutspel i tredjeperson än ett renodlat rollspel men då du hela tiden har assistans när det kommer till att sikta på fienderna så kan även de som är mindre erfarna på skjutspel fortfarande ha roligt med Fatal Bullet. Det känns helt klart som ett spel som är riktat mer mot fans av Sword Art Online än de som uppskattar intensiva matcher i Call of Duty och det är enligt mig positivt i ett spel av den här typen.

Något jag däremot inte uppskattar fullt lika mycket är den ruskigt ojämna svårighetsgraden. Stundtals möter du och besegrar fiender som är dryga tio nivåer högre än dig själv utan problem men sedan kan det komma bossfighter som är rent brutala där du dör på några få träffar. Detta innebär såklart att man måste farma erfarenhetspoäng för att kunna stiga i nivå och bli stark nog vilket känns väldigt bakåtsträvande för ett modernt spel.

Fatal - 2
Jag hade önskat att man kunde spela hela spelet tillsammans med vänner istället för att bara kunna göra vissa uppdrag som är speciellt utformade för onlineläget, det hade ökat spelglädjen rejält för som det är nu så har du med dig AI-styrda kompanjoner under berättelsen och dessa beter sig allvarligt talat i dummaste laget.

Sword Art Online: Fatal Bullet är dock utan tvekan det bästa spelet hittills i serien och det är också det som är mest fristående vilket betyder att personer utan tidigare erfarenhet av serien enkelt kan hoppa in och ha roligt. Det är inte på något vis ett perfekt spel men som spel baserat på en anime är det förvånansvärt underhållande och beroendeframkallande.

Största +
Mängder med uppdrag att ta sig an ensam och med vänner
Karaktärseditorn är ett föredöme
Beroendeframkallande koncept

Största –
Ojämn svårighetsgrad
Bilduppdateringen är stundtals katastrofalt dålig

7av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *