Recension: Seven Deadly Sins: Knights of Britannia

Jag upptäckte animen Seven Deadly Sins relativt nyligen men har redan plöjt igenom de tillgängliga avsnitten och har sedan dess även börjat läsa den ursprungliga mangan. Serien må inte vara något nyskapande mästerverk men det är en klart underhållande shonen-serie med charmiga karaktärer och ett par spektakulära actionsekvenser. När det avslöjades att Bandai Namco skulle släppa ett nytt spel baserat på serien hade projektet min omedelbara uppmärksamhet.

MelBan01_1517589484

Dessvärre visar det sig ganska snabbt att Seven Deadly Sins: Knights of Britannia är en snabbt ihopplockad röra som verkar ha stressats ut enbart för att dra nytta av det faktum att seriens andra säsong snart har premiär. Spelet är nämligen inte alls särskilt roligt.

Berättelsen följer prinsessan Elizabeth som är på jakt efter en grupp riddare kallade The Seven Deadly Sins. Dessa mytomspunna krigare har varit försvunna i drygt tio år då de anklagats för att ha iscensatt en kupp mot kungadömet. Sedan dess har riddargruppen The Holy Knights stått för rikets beskydd men har nu själva tagit makten. Elizabeth behöver därför hjälp av The Seven Deadly Sins för att rädda sin familj och ta tillbaka riket.

Detta vet jag eftersom jag är väl insatt i källmaterialet. Hade jag hoppat in i spelet utan denna förkunskap hade jag varit förvirrad redan från start. Vi får ingen ordentlig introduktion kring karaktärerna, inga ordentliga filmsekvenser eller ens några utförliga dialoger. Istället börjar spelet direkt i vad som är halvvägs genom animens första avsnitt där Elizabeth redan träffat den unge Meliodas, som visar sig vara ledaren för Seven Deadly Sins.

King02_1517589482

Tillsammans med den talande grisen Hawk ger sig Meliodas och Elizabeth ut på jakt efter de övriga Sins-riddarna för att rädda kungariket. Det som följer är en serie nästintill obegripliga konfrontationer om du inte är bekant med mangan eller animen. Berättelser som tidigt tar upp ett eller flera avsnitt avskrivs med en handfull dialogrutor och det leder till att mycket av världsbyggandet går förlorat. Jag som spelare har ingen egentlig motivation eller syfte bakom mina handlingar och karaktärernas vänskapsband fördjupas aldrig så det finns ingen tydlig förklaring till varför dessa karaktärer ens håller ihop från första början.

 

Berättelsemässigt är Knights of Britannia en enorm besvikelse och tyvärr är spelmekaniken inget som räddar helhetsintrycket heller. Spelets strider består av ganska simpla konfrontationer i halvöppna men storleksmässigt begränsade miljöer. Det gäller att spöa alla fiender inom en viss tid eller att spöa en starkare fiende inom en viss tid. Mer än så blir det egentligen inte om man kokar ned upplevelsen. Det finns några sidouppdrag där Elizabeth måste samla matingredienser men ju mindre sagt om dessa desto bättre.

Stridssystemet är nästan löjligt enkelt och lätt att sätta sig in i. Lättillgänglighet behöver inte innebära brist på djup men i detta fall är det dessvärre sant. Samtliga karaktärer kontrolleras på ungefär samma sätt och deras specialattacker aktiveras på samma sätt. Enkla knappkombinationer står för den största delen av utmaning och utveckling och även själva spelandet blir snabbt långtråkigt.

shop05_1498816348

Nakaba Suzukis skapelse förtjänar bättre än detta. Seven Deadly Sins är en serie vars upplägg passar perfekt för ett spel. Karaktärerna är varierade och har en härlig dynamik och även berättelsen är spännande nog för att stå sig i spelform. Jag är nyfiken på hur ett spel kunnat bli om Bandai Namco gett projektet lika mycket tid, pengar och uppmärksamhet som Dragon Ball och One Piece. Då hade vi kunnat få något riktigt storslaget. Istället bjuds vi på ett hafsverk som inte ens fans av serien lär få ut någon större glädje ur.

Största +
Originalröster på karaktärerna
Animationen är ofta helt okej
Ban och Diane är fantastiska karaktärer

Största –
Långtråkigt
Känns framstressat
Brist på utmaning och variation

4av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *