Recension: Monster Hunter World

Även om den nu 14 år gamla Monster Hunter-serien är helt gigantisk i Japan så har den aldrig fått den genomslagskraft den förtjänar i resten av världen. Det finns en liten skara dedikerade spelare även i västvärlden men någon storsäljare har serien dessvärre aldrig varit här. Nu är dock Monster Hunter: World här och ska ändra på det, detta är det första riktiga spelet i serien som utvecklas exklusivt till stationära konsoler och på förhand ser det riktigt läckert ut.

MH World - 2
Det första som slår mig i Monster Hunter: World är hur välgjord karaktärseditorn är, du kan i princip få din karaktär att se ut hur du vill och detsamma kan sägas om den katt du slår följe med där du kan ändra på i princip varje hårstrå på pälsen. Efter att ha skapat min karaktär, designat om katten och kollat på en inledande filmsekvens så är jag igång med jagandet. Det dröjer inte många minuter innan kaos utbryter och jag tvingas gömma mig från några ondsinta dinosaurier i ett buskage för att sedan ta mig till spelets stad och överlägga med invånarna om hur jag bäst tacklar sådana här situationer.

Monster Hunter: World fullkomligt bombarderar mig som spelare med information under de första fem timmarna och textruta efter textruta dyker upp och ska förklara saker för mig. Jag får direkt huvudbry och undrar om jag verkligen förväntas komma ihåg allt det här efter att ha läst det. Lyckligtvis är det inte fullt lika komplicerat som det verkar även om Monster Hunter aldrig har varit direkt lättillgänglig som spelserie vilket jag också tror är en av anledningarna till att den inte riktigt slagit igenom här. Nya spelare kan lätt bli skrämda av detta faktum och även om det inte är jättekomplicerat i grunden så är det fortfarande ett spel med en otroligt hög inlärningskurva där du lär dig av dina misstag.

MH - World - 1
När man fått grepp om det grundläggande är det dags att jaga monster och till detta ändamål finns en rad olika vapentyper och vi har allt från pilbåge, svärd, yxor och annat till vårt förfogande men jag bestämmer mig för den gigantiska hammaren som slår stenhårt men som är långsam i vanlig ordning. Det jag uppskattar med Monster Hunter är framför allt variationen som Capcom lyckats skapa trots att spelet på papperet bygger på ett ganska enformigt koncept. Alla vapentyper känns genuint olika varandra och det är helt enkelt väldigt roligt att testa sig fram för att hitta just det vapen som passar din spelstil.

Då spelet fullt ut drar nytta av PlayStation 4 Pro känns det som en fröjd att kunna välja att prioritera bilduppdateringen när spelet startar, en funktion jag önskar fler titlar kunde erbjuda. Spelet drar även nytta av den nya HDR-tekniken om man har en kompatibel TV och det ser helt sagolikt vackert ut, den täta djungeln i det inledande området känns livful och ger ett otroligt djup i grafiken. Detta är helt klart ett av de mest tekniskt imponerande spel jag sett till konsolen.

Det största nöjet med den här spelserien har dock alltid varit att kunna spela ihop med tre vänner och jaga monster tillsammans och detta innebär självfallet att World har ett stort fokus just på denna biten. Att springa runt och banka ihjäl monster själv är inte hälften så roligt som om man tar med sig ett gäng vänner på resan och just denna biten tycker jag Capcom kunde löst på ett annorlunda sätt. Som det är nu så är det otroligt bökigt att lyckas starta uppdrag med vänner då spelet saknar ett vettigt lobbysystem, att behöva sitta var för sig och titta på filmsekvenser innan man kan gå med i varandras spel känns som en onödigt konstig lösning som inte gynnar någon. Jag hoppas innerligt detta är något som fixas i en framtida uppdatering då spelet som sagt är som bäst med vänner.

MH - World - 3
Monster Hunter: World är som sagt det första spelet i serien som utvecklats exklusivt till stationära konsoler och det skänker konceptet ett helt annat djup. Det är ett spel som på ett makalöst sätt lyckas skapa en känsla av att man är ute på äventyr där man kan stöta på vad som helst och systemet för att döda monster, få deras hudar, svansar och annat för att sedan skapa bättre utrustning är rent genialt och ruskigt beroendeframkallande. Spelet har så pass mycket innehåll att du har att göra i hundratals timmar innan du tröttnat och Capcom har dessutom lovat att stödja spelet med nytt material under en lång tid framåt vilket lovar gott.

Största +
Ett makalöst vackert och beroendeframkallande äventyr
Ett tekniskt under på PlayStation 4 Pro
Fantastiskt roligt att spela med vänner

Största –
Brant inlärningskurva

9av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *