Dubbelrecension: Dragon Ball FighterZ

DBFZ_01Både Stefan och Joel tacklar Arc System Works Dragon Ball FighterZ (ja, det uttalas som ”fighters”) och trots skilda erfarenheter med källmaterialet så är vi ändå väldigt överens om att man har slagit guld i det här projektet!

 

Stefans Recension:

Dragon Ball FighterZ är i princip ett digitalt kärleksbrev till serien och det märks framförallt i hur väl de har återskapat ikoniska ögonblick i matcher. Vi har som exempel om man startar en match mellan Teen Gohan och Perfect Cell på Cell Games Arena-banan och en riktigt läcker introsekvens spelas upp som perfekt imiterar scenen ifrån serien, nästan frame by frame. Det finns flera sådana här intron och även avslut på matcher som övergår i cinematiska scener istället för ett “K.O”, ett annat exempel på just detta är Goku mot Kid Buu. Om Goku avslutar matchen med en heavy attack (O) så övergår det till scenen ifrån serien där Goku avslutar matchen med en stor Spirit Bomb. För den skarpsynte så ser man också att i princip alla attacker som karaktärerna använder är avbildade någonstans i både animen och mangan, detaljerade för oss fans!

Storyn i Dragon Ball FighterZ är originell och för första gången på ganska länge så går vi inte tillbaka genom arcer så som Saiyan Invasion eller Namek, istället så finns det nu en ny antagonist i form av Android 21 som med hjälp av onda kloner och till synes “Majin”-kraft har som mål att förvandla våra älskade karaktärer till bakverk och äta upp dem för att samla deras kraft till sin egen. Genom ganska RPG-esque farande över kartor så räddar vi våra vänner och får dem att ansluta sig till striden och levelar upp dem så de blir starkare. För att storymässigt balansera deras styrkor så är alla mer eller mindre “reset” till en basstyrka. Genom att vi, spelaren, i form av en kroppslös länk kan ansluta oss till de olika karaktärerna så ökar deras styrka och det är därför som de står på tur och kan byta ut varandra i striderna istället för att slåss helt vilt. När man parar ihop olika karaktärer så dyker det även upp små scener mellan dem där de interagerar på olika sätt och de är sjukt charmiga att leta upp. Min absoluta favorit hittills är när man parar ihop Gotenks och Nappa och den kaxige Gotenks inte kan förstå varför Nappa inte slåss seriöst och utvecklar sig till en Super Saiyan. Ju mer karaktärerna dessutom levelar upp så får man en egen liten scen där de interagerar med dig, länken, och jag tycker att det verkligen bygger upp deras personligheter mer och jag ser att Arc System har gjort sina läxor när det kommer till både handling och personligheter i Dragon Ball.

DBFZ_03

När det kommer till själva fightingen så är det här som Dragon Ball FighterZ både liknar och avskiljer sig ifrån många andra fighterspel. I och med att det finns autocombos som du kan utföra med samtliga knappar så kommer du snabbt och lätt in i spelet även om du aldrig har rört ett fightingspel tidigare. För de som rynkar på ögonbrynen åt det här så är effekten dock att en autocombo gör mindre skada än om du skulle experimentera fram egna combos. Det gör att istället för att du som i många andra spel stöter på en “vägg” direkt när du möter duktiga motståndare online här istället jämnar ut spelfältet lite mer, väggen blir mindre. Duktiga spelare kommer såklart fort att anpassa sig och det märks snabbt av ju mer du spelar, men det jag menar är att istället för att möta en massiv vägg direkt så har du nu snarare flera små väggar att ta dig över successivt. Det tydligaste exemplet vi har är ifrån den öppna betan, i början så var det verkligen ett slagfält där alla flög fram och började puckla på varandra med olika små combos. När jag sedan började vänja mig så saktade jag ner min spelstil, jag hittade sätt att straffa oförsiktiga spelare som bara vildsint flög på mig. Detta i sin tur gjorde att motståndaren blev mer försiktig och genast så har matchen utvecklats till ett helt annat tempo.

Onlinedelen har även en hel del att erbjuda. Då hela spelet utspelar sig i olika lobbies online så kan man vandra runt med en liten gullig avatar och ta sig an Story/Arcade/Local VS och så vidare, men även på platsen du står skapa en så kallad “Ring Match” som blir en helt egen lobby där två fighter kan utspelas samtidigt med varsitt kösystem och spectator mode för de som väntar på sin tur. I skrivande stund så verkar det vara något fel antingen med servrarna och det går inte att hitta dessa matcher, men enligt twitter så kollar utvecklarna på detta. Funkar det så kommer det att vara riktigt grymt! Det enda jag saknar är en ren “Invite a friend”-funktion, då man i nuläget måste kommunicera med sina vänner och välja samma server för att ens finna varandra. Du har även arena match som man kan köa upp för mitt i lobbyn och en klassisk matchning för Casual och Ranked Match. Samtliga matcher som jag har spelat har aldrig gått över 5 frames i delay, vilket gör att matcherna känns som om jag sitter bredvid min motståndare och spelar på samma maskin. I betan så fanns det en spelare som jag mötte där det gick upp till 18 frames delay och denna hade inga “pinnar” alls i sin connection. Så överlag så är nätkoden sjukt optimerad för onlinespel!

DBFZ_02

Dragon Ball FighterZ är utan tvekan ditt nästa stopp om du är intresserad av fightingspel eller bara är nyfiken, en bättre inkörsport till genren kan jag inte tänka mig. Fullproppat med content och en snortight nätkod gör att jag inte saknar någonting. Om problemet med Ring Match reds ut snart och det kanske till och med dyker upp en riktig “invite a friend” så skulle Dragon Ball FighterZ utan tvekan plocka hem full pott för min del!

Största +
Fullt med kärlek till källmaterialet
Balanserade karaktärer
Nätkoden är i toppklass!

Största –
Ring Match fungerar inte i skrivande stund
Besvärligt att spela med sina vänner, måste matcha lobbies och vela runt

9av10

 

DBFZ_05

Joels Recension:

Jag har någonting att erkänna och det är nästan så att jag skäms. Jag har med handen på hjärtat aldrig varit särskilt intresserad av Dragon Ball tidigare, jag har inte läst mangan, jag har inte sett animen utan min enda kontakt med Toriyamas populära karaktärer var i något obskyrt spel till Super Nintendo på 90-talet. Det krävdes något särskilt för att få mig intresserad och det särskilda stavas Arc System Works.

De som känner mig personligen vet hur mycket jag vurmar för Arc System Works och deras underbara spel. Oavsett om det är BlazBlue eller Guilty Gear så har jag spelat varje installation direkt när de släppts och enligt mig och många andra är dessa spelserier bland världens bästa fightingspel. När då Arc System Works fick i uppdrag att göra sin egen tolkning av Dragon Ball-licensen blev jag alldeles varm av förväntan inombords då jag visste att det i slutändan skulle bli någonting alldeles speciellt.DBFZ_04

Detta är dock inte första gången de väljer att tolka en licens utan för några år sedan var det Konami som gav dom ansvaret att utveckla sin egen version av den klassiska spelserien Contra och resultatet stavades Hard Corps: Uprising. Det som var speciellt med den titeln var att man i grunden kände att det var ett äkta Contra-spel men samtidigt räckte det att titta på det en halv sekund för att fatta vilka som låg bakom bedriften. Exakt samma fenomen och känsla infinner sig när jag startar Dragon Ball FighterZ.

Även om jag sedan tidigare ej fastnat för just Dragon Ball så är jag faktiskt ett stort fan av Akira Toriyamas verk, jag älskar Dragon Quest-serien och har även tatuerat in i stort sett hela ensemblen från Chrono Trigger på min högerarm så att påstå att jag gillar mannens design är en underdrift.

Att skapa fightingspel som tilltalar den breda massan har dock inte riktigt varit Arc System Works grej då deras titlar ofta varit svårtillgängliga och krävt en hel del av spelarna. Den här gången har man valt en annan infallsvinkel och skapat ett spel som är lika kul för nybörjare på fightingspel som för riktiga veteraner. Det märks att ledorden under utveckling har varit att alla ska ha roligt med deras spel och det har de verkligen lyckats med.

DBFZ_06

Arc System Works har inte bara lyckats med bedriften att skapa ett av deras absolut bästa spel hittills, de har även lyckats få in fightingspelen i ”vanliga” människors hem, människor som i vanliga fall inte ens är intresserade av genren. Dragon Ball FighterZ är ett spel som vem som helst kan sätta sig ned med någon timma och ha kul men det har även samma djup som deras andra spelserier för den som vill sätta sig in i detta. Kort sagt har Dragon Ball FighterZ verkligen någonting för alla oavsett om man gillar ursprungsmaterialet eller ej.

Största +
Ett av de vackraste spel som gjorts
Lätt att komma in i för vem som helst
Beroendeframkallande upplåsningssystem

Största –
Hur ska Arc System Works kunna toppa det här?

9av10

 

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *