Recension: DOOM VFR

Förra årets nystart av DOOM visade sig vara ett briljant actionspel på många sätt och det bjuder än idag på vansinnigt snabbt gameplay, tonvis med våld och stenhård rockmusik. DOOM är fortfarande så pass populärt att Bethesda givetvis vill roffa åt sig lite mer av spelarnas hårt förvärvade pengar och de vill naturligtvis även ha en del av VR-kakan.

VFR2

Efter att Skyrim VR lanserats nyligen har vi nu fått DOOM VFR, som till skillnad från Skyrim inte är originalspelet omgjort för VR. Detta är istället en helt ny upplevelse som är skräddarsydd för just VR. Frågan är hur bra det fungerar denna gång?

Alla som slår sig ned för att spela DOOM VFR kommer snabbt att inse samma sak som jag gjort: Det finns egentligen inget bra sätt att kontrollera spelet. Jag saknar en PS VR AIM Controller så jag har inte haft möjlighet att testa spelet med denna men jag har provat med både DualShock 4 och PS Move-kontroller. Tyvärr måste jag rapportera att inget av dessa alternativ fungerar särskilt bra.

DOOM VFR använder sig av en teleporteringsmekanik som har blivit vanlig i VR-spel den senaste tiden. Istället för att jag springer omkring fritt är jag som standard låst till att teleportera mig runt i de olika miljöerna. Det finns ett alternativ att röra sig fritt också men jag kommer till det senare.

VFR3

När jag startade upp spelet med mina Move-kontroller var det inledningsvis en häftig upplevelse där jag håller mitt vapen i höger hand och kan granska det och sikta helt fritt. Vänster hand kastar jag granater med och sköter teleporteringen. Knapparna till vänster kan användas för att göra en dash-rörelse i fyra olika riktningar. Detta fungerar bra så länge jag bara ska framåt men så snart det handlar om att röra sig i andra riktningar blir det problem. Jag måste nämligen vrida huvudet och sikta åt sidan för att kunna teleportera mig dit och dash-funktionen hjälper inte i dessa lägen.

Detta resulterar i att jag i princip MÅSTE stå upp för att kunna spela DOOM VFR med Move-kontroller eftersom det annars blir svårt för mig att nå fiender bakom mig eller vid sidan av mig. Det finns en knapp som gör en 180-graders vändning men den fungerar inte heller särskilt bra.

Att använda Move-kontroller gör att DOOM VFR är snudd på ospelbart då det är extremt irriterande att behöva snurra omkring för att hitta fiender och ta sig dit man vill. Tanken har varit god men utförandet lämnar en hel del att önska.

DualShock 4 är marginellt bättre då jag kan spela DOOM VFR som ett vanligt FPS med skillnaden att jag styr siktet med mina huvudrörelser. Här kan jag också välja att röra mig fritt med hjälp av styrspakarna men nackdelen är att jag efter bara några sekunder börjar känna mig illamående.

VFR

Av de två kontrollmetoder jag har testat finns det alltså ingen av dem som är bra eller som ens känns acceptabel. Detta gör att det som skulle vara en härligt adrenalinfylld upplevelse istället blir ett enda långt frustrationsmoment. Jag hade faktiskt hellre sett att utvecklarna gjort spelet till en rälsskjutare för att undvika dessa problem.

Och jag vill poängtera att jag verkligen tycker det är fruktansvärt trist att kontrollen inte fungerar bättre för utöver det är DOOM VFR allt jag velat ha av ett VR-spel. Det är snyggt, det är fartfyllt med bra musik och det känns verkligen som att jag är i spelet! Att hålla upp ett vapen framför mig och granska det innan jag kastar mig in i en eldstrid med helvetets demoner borde vara en upplevelse som blåser mig av stolen för att det är så häftigt men på grund av kontrollschemat skriker jag i frustration snarare än på grund av glädje.

Om jag någonsin införskaffar en AIM-kontroll kan jag ge spelet en chans till men räkna inte med det. Jag hoppas istället att utvecklarna patchar in kontrollalternativen från Skyrim VR, som fungerar betydligt bättre.

Största +
DOOM i VR
Bra musik
Snyggt

Största –
Kontrollen gör det snudd på ospelbart

4av10

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/6/8/5/ps3sverige.se/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 399

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *