Recension: Star Wars Battlefront II

Star Wars måste vara en av världens svåraste licenser att tolka på ett rättvist sätt. Många har genom åren försökt och medan en del gjort renodlade mästerverk baserade på Lucas universum har andra skapat rena katastrofer. För två år sedan blev det dags för svenska DICE att ge sig på den episka rymdsagan och det första Battlefront fick blandad kritik världen runt. Nu är uppföljaren här och på papperet ser det ut som de faktiskt lyssnat på kritiken och förbättrat det som folk klagat på.

Battlefront 2 - 1
Något jag personligen saknade extremt mycket i första spelet var någon form av kampanj eller berättelseläge vilket inte existerade överhuvudtaget. Vi hade enbart en rad flerspelarlägen som man i ärlighetens namn tröttnade på ganska snabbt då sakerna man låste upp inte kändes så väldigt intressanta. Av denna anledning var det just kampanjen jag kastade mig in i direkt när jag fick Battlefront II.

I detta spel tar man på sig rollen som Iden Versio, en av imperiets bästa soldater och ledare för Inferno Squad som är en form av specialenhet. Vinkeln att spela som den onda sidan är inte unik men den känns väldigt mycket mer intressant än att få gestalta rebellerna för tusende gången och trots den extremt korta längden har jag ändå roligt med kampanjen. Visst, stundtals är det extremt förutsägbart och mycket känns som en ursäkt att kunna slänga ihop de mest populära karaktärerna i samma berättelse utan någon egentlig röd tråd men sättet det görs på känns ändå acceptabelt.

Den tretton uppdrag långa berättelsen utspelar sig både på marken och i luften då man får ta sig an uppdrag både i Tie Fighters och annat som är ikoniskt för Star Wars universum och variation verkar ha varit ledordet hos DICE under utvecklingen. Det som dock drar ner lite för mig är att det går att klara av berättelsen så pass fort, några få timmar är allt som behövs för att dra igenom de korta uppdragen och efter finns inte mycket mer att göra för ensamma spelare.

Battlefront 2 - 3
Trots kampanjen är det tydligt att det största fokuset hos DICE har varit just onlinedelen precis som i ettan och här trängs fem stycken olika spellägen av varierande kvalitet. Galactic Assault är givetvis det stora dragplåstret för den här serien och här turas imperiet och rebellerna om och gör olika objektiv på en enda stor karta med mängder av spelare. Detta känns på något vis mer raffinerat än kaoset i första spelet och stundtals känns det verkligen som att man är med i någon av filmerna. Genom att få poäng under matcherna kan du sedan använda någon av de ikoniska hjältarna eller skurkarna så som Darth Vader och Luke Skywalker och dessa är självfallet mer kraftfulla än standardtrupperna du spelar som i vanliga fall.

Även om just Galactic Assault och Heroes and Villains är extremt underhållande känns det dock som att framför allt Strike och Starfighter Assault är en efterkonstruktion då inget av dessa lägen är ett dugg kul att spela. Att ratta runt en Tie Fighter eller X-Wing fungerar i kampanjen men att sitta i en cockpit timma efter timma i flerspelarläget fungerar helt enkelt inte lika bra i praktiken. Strike känns mest som en sämre variant av det spelläge som Counter-Strike först introducerade där ett lag ska plantera en bomb varpå det andra laget ska desarmera den.

Battlefront 2 - 2
Star Wars Battlefront II är en klar förbättring jämfört med det första spelet men det känns ändå som att DICE har en hel del kvar att jobba på. Kampanjen är kort och endast två av de olika flerspelarlägena är direkt jätteroliga att spela men är man ett Star Wars-fan räcker nog detta för att berättiga ett köp. Detta är inget nytt Dark Forces eller Knights of the Old Republic men det är fortfarande ett spel som roar tillsammans med vänner.

Största +
Vansinnigt snyggt rent tekniskt
Ljudmixen är bland det bästa jag hört
Kampanjen roar så länge den varar

Största –
För kort kampanj
Alla flerspelarlägen är inte lika roliga

7av10

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *